SPRM sahkan tiada kesalahan cara Ericsson dapatkan kontrak 5G


Aminah Farid

Syarikat telekomunikasi Sweden, Ericsson dituduh dengan kesalahan rasuah yang melibatkan beberapa negara termasuk Iraq. – Gambar EPA, 22 Mac, 2022.

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati kontrak 5G yang diberikan kepada syarikat telekomunikasi Sweden, Ericsson dilakukan melalui saluran yang betul.

Dalam jawapan bertulis Parlimen kepada Fahmi Fadzil (Lembah Pantai-PH), pejabat perdana menteri berkata SPRM mendapati Ericsson mematuhi prosedur ditetapkan untuk mendapatkan kontrak, justeru tiada syak wasangka yang munasabah mengenai cara ia dianugerahkan.

Fahmi menggesa Putrajaya menyemak semula kontrak dan meminta SPRM menyiasat anugerah itu selepas pendedahan mengenai urus niaga Ericsson di negara lain.

Pada Februari, Pusat Kewartawanan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ) mendedahkan syarikat itu menggunakan rasuah untuk mendapatkan kontrak di pelbagai negara, termasuk Iraq.

ICIJ berkata Ericsson juga membahayakan nyawa pekerja dan membayar jutaan yang meragukan kepada pelakon tempatan, berdasarkan kebocoran rekod pematuhan dalaman.

Ini melibatkan pembiayaan perjalanan untuk menteri penting dan keluarga mereka, serta membayar wang perlindungan untuk menyeludup peralatan melalui zon yang dikuasai Isis.

Ericsson sebelum ini berkata ia memperoleh perjanjian 5G berdasarkan merit.

Firma kerajaan yang menganugerahkan kontrak itu, Digital Nasional Berhad (DNB), berkata anugerah itu berdasarkan kriteria tadbir urus yang ketat dan disokong oleh EY Consulting.

Kontrak itu diberikan pada Julai tahun lalu.

Kerajaan mengumumkan awal bulan ini yang ia akan bergerak ke hadapan dengan penggunaan 5G di bawah pendekatan Rangkaian Borong Tunggal, menghalang telekom swasta daripada membina rangkaian mereka sendiri untuk bersaing dengan DNB.

Sebaliknya, kerajaan akan memberikan pegangan sebanyak 70% sebagai pertukaran untuk menandatangani perjanjian akses borong. – 22 Mac, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen