Togo dakwa 2 wartawan hina pihak berkuasa 


TOGO telah mendakwa dua wartawan yang mengkritik kerajaan dengan “menghina pihak berkuasa” dan “menyebarkan kenyataan palsu di media sosial”, kata peguam mereka pada hari Sabtu.

Ferdinand Ayite dan Joel Egah, masing-masing pengarang L’Alternative dan Fraternite, ditangkap dan ditahan pada 10 Disember atas komen yang dibuat semasa siaran dalam talian.

“Kedua-dua wartawan itu dipindahkan pada hari Jumaat ke penjara Lome” di ibu negara, kata peguam mereka Elom Kpade.

Wartawan ketiga yang turut mengambil bahagian dalam siaran itu, Isidore Kouwonou, telah diletakkan di bawah pengawasan kehakiman, tambahnya.

Awal bulan ini, Amnesty International menggesa Ayite dan Egah dibebaskan, mengecam apa yang dipanggil “penahanan sewenang-wenangnya” dan menuduh pihak berkuasa mahu “mendiamkan pengkritik”.

Negara kecil Afrika Barat itu, yang telah diperintah oleh Presiden Faure Gnassingbe sejak 2005, sering dituduh mengenakan tindakan keras terhadap tokoh pembangkang dan media oleh kumpulan hak asasi manusia.

L’Alternative telah digantung pada Februari selama empat bulan dalam kes yang melibatkan Menteri Perumahan Koffi Tsolenyanu.

Sebelum itu, ia telah pun digantung pada Mac 2020, selepas aduan daripada bekas duta Perancis ke Togo.

Akhbar Fraternite juga digantung pada Mac 2020 selama dua bulan, berikutan artikel yang mengecam penggantungan dua akhbar lain. – AFP, 26 Disember, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen