3 polis maut ditembak di Pakistan


Jalan yang dihalang menghubungkan bandar berkembar Rawalpindi dan Islamabad selepas penyokong Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP) mengumumkan perjalanan jauh ke arah Islamabad untuk menuntut pembebasan ketua TLP Hafiz Saad Hussain Rizvi. – Gambar EPA, 28 Oktober, 2021.

SEKURANG-KURANGNYA tiga anggota polis Pakistan maut ditembak dan 70 lagi cedera apabila penyokong parti Islam yang diharamkan melepaskan tembakan semalam, kata menteri dalam negeri negara itu.

The Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP) memprotes penahanan ketuanya yang ditangkap pada April apabila kumpulan itu diharamkan oleh pihak berkuasa dan menuntut pengusiran duta Perancis.

Kumpulan itu berada di belakang bantahan besar anti-Perancis yang awal tahun ini menyebabkan kedutaan mengeluarkan amaran untuk semua warga Perancis meninggalkan negara itu.

“Mereka melepaskan tembakan ke arah polis,” kata Sheikh Rasheed Ahmad pada sidang akhbar sambil menambah lapan daripada mereka yang cedera berada dalam keadaan kritikal.

Ketua polis Punjab Rao Sardar Ali Khan berkata dalam sidang akhbar berasingan bahawa empat pegawai meninggal dunia semalam.

TLP pula menuduh polis menembak orang ramai dengan empat penyokongnya terbunuh.

Polis di wilayah Punjab, di mana Lahore adalah ibu negara menafikan menggunakan peluru

“Kami menggunakan senjata sedemikian terhadap mereka,” kata jurucakap polis Mazhar Hussain kepada AFP.

Polis berkata mereka menggunakan gas pemedih mata dan baton untuk mengawal orang ramai.

Demonstrasi terbaru bermula pada Jumaat lepas di Lahore, di mana beribu-ribu orang mula berarak perlahan-lahan ke arah ibu kota Islamabad.

Pertembungan antara kedua-dua pihak menyebabkan dua pegawai polis terbunuh pada hari pertama protes manakala TLP melaporkan pada Sabtu bahawa lima penyokongnya meninggal dunia.

Polis menutup jalan utama dan persimpangan menuju ke ibu negara kira-kira 300 kilometer dari lokasi protes semasa. – AFP, 28 Oktober, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen