Pemilikan asing dalam syarikat tempatan naik sejak 2006


Chan Kok Leong

Kenaikan pemilikan asing menunjukkan beberapa kegagalan dalam dasar tindakan afirmatif dengan hanya dua syarikat milik Bumiputera dalam senarai 50 syarikat teratas di negara ini. – Gambar fail EPA, 13 Januari, 2018.

PEMILIKAN asing dalam modal saham di Malaysia semakin meningkat sejak 2006 dan mengatasi kumpulan etnik tempatan, kata satu forum malam tadi.

Sejak 2006, pemilikan asing modal saham dalam syarikat berhad tempatan meningkat daripada 30.1% pada 2006 kepada 37.9% pada 2008.

Bagaimanapun, pemilikan Cina menurun daripada 42.4% pada 2006 kepada 34.9% pada 2008 sementara pemilikan Melayu kekal pada 21.9% pada 2008, kata Prof Dr Edmund Terence Gomez dari Universiti Malaya.

“Dan buat kali pertama sejak 1969, orang asing kini semakin meningkat. Ini agak menakutkan,” kata Gomez semasa forum awam “Interrogating Malaysian Capitalism: Malaysia’s Economy in Comparative Perspective”.

Forum itu diadakan bersempena dengan pelancaran buku Dr Elsa Lafaye de Micheaux dari Universiti Rennes, “The Development of Malaysian Capitalism: From British Rule to Present Day”.

Pada 1969 pemilikan asing berada pada 62.1% sebelum turun kepada 26% pada 1985, kata Gomez.

“Tetapi kerajaan berhenti mendedahkan angka ini dan kita tidak lagi tahu berapa banyak yang mereka ada di Malaysia. Pada hakikatnya, ia semestinya lebih tinggi sekarang,” katanya.

Gomez berkata kenaikan pemilikan asing menunjukkan beberapa kegagalan dalam dasar tindakan afirmatif kerana terdapat hanya dua syarikat milik Bumiputera dalam senarai 50 syarikat teratas di negara ini.

Prof Dr Edmund Terence Gomez menganggap pertambahan pemilikan asing dalam syarikat tempatan sebagai sesuatu yang menakutkan semasa forum awam 'Interrogating Malaysian Capitalism: Malaysia's Economy in Comparative Perspective' di Kuala Lumpur, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 13 Januari, 2018.

“Apabila Abdul Razak berkuasa, beliau memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru berikutan krisis 1969 di mana tumpuannya adalah pada tindakan afirmatif.

“Ia adalah dasar yang baik pada masa itu kerana ia merupakan yang diperlukan oleh negara. Terdapat banyak tumpuan kepada pendidikan dan itu membantu menaikkan kelas pertengahan Bumiputera.

“Kemudian Malaysia ditadbir Dr Mahathir Mohamad yang menggunakan tindakan afirmatif untuk memberi tumpuan kepada konglomerat dan menekankan mengenai penswastaan ​​dan seterusnya industri berat.

“Apabila Abdullah Ahmad Badawi tiba, dia berhadapan dengan ekonomi yang sangat tertanam di GLC. Dan seperti beberapa GLC yang mempunyai masalah berikutan krisis kewangan 1997, beliau beralih kepada pembaharuan mereka dan memupuk PKS.

Di bawah Najib Razak, beliau memberi tumpuan kepada GLIC dan urusan antara negara di mana kerajaan itu adalah kerajaan Malaysia dan perusahaan milik negara lain seperti di China,” kata Gomez.

Bekas setiausaha agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Jomo Kwame Sundaram berkata kapitalisme Malaysia seolah-olah terjebak sekarang.

“Dan sebahagiannya berpunca daripada penyahindustrian yang bermula pada zaman Abdullah. Kerajaan kini menyokong perkhidmatan, seperti dalam Transformasi Nasional 50 (TN50).

Jomo berkata semasa sesi soal jawab, perindustrian Malaysia dan Asia Tenggara, yang sangat disokong oleh campur tangan negara, tidak dapat dikekalkan kerana ia dilakukan tanpa kapitalis perindustrian.

“Ini bukan kes dibandingkan dengan Asia Utara di mana anda mempunyai kapitalis perindustrian seperti Jepun, Korea dan Taiwan.

“Tiga puluh tahun lalu, Malaysia pernah memberi (anugerah) kepada ‘kapten industri’ dan tiada satu penerimanya daripada industri perkilangan.

“Anugerah itu diberikan kepada bank, pemaju hartanah tetapi tiada satupun diberikan kepada seseorang yang menghasilkan sesuatu yang cukup penting untuk dieksport.

“Itulah masalahnya dan ia menjadi masalah kapitalisme Asia Tenggara.”

Dan jika ia berterusan, PKS tidak akan dapat berkembang dan bersaing di peringkat antarabangsa, tambahnya. – 13 Januari, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • kerajaan bersikap terbuka dalam menerima pelaburan dari negara luar bg membantu meningkatkan lg ekonomi negara..dgn keyakinan yg ditunjukkan oleh pelabur asing mmbuktikan bahawa ekonomi negara masih lg relevan & berdaya saing..

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Amer Farid · Ulasan