Antibodi kanak-kanak lebih kuat lawan Covid-19


Kajian mendapati kanak-kanak berusia satu hingga 10 tahun menunjukkan tahap purata IgG hampir lima kali lebih tinggi berbanding orang dewasa muda berusia 19 hingga 24 tahun. – Gambar EPA, 23 Mac, 2021.

KANAK-KANAK berumur 10 tahun dan lebih muda menghasilkan lebih banyak antibodi sebagai tindak balas terhadap jangkitan koronavirus berbanding remaja dan orang dewasa, menurut satu kajian pada Isnin.

Penulis yang muncul di JAMA Network Open, berkata penemuan itu membantu menerangkan mengapa kanak-kanak kurang rentan terhadap Covid-19 yang teruk berbanding orang dewasa - walaupun ini masih menjadi bidang penyelidikan yang sangat aktif dan banyak faktor mempengaruhinya.

Pasukan diketuai penyelidik di Weill Cornell Medicine mengkaji hampir 32,000 ujian antibodi dari New York City antara April hingga Ogos 2020, mendapati jumlah yang serupa daripada 1,200 kanak-kanak dan 30,000 orang dewasa menunjukkan tanda jangkitan masa lalu - 17% dan 19%.

Saintis kemudian mengkaji subset pesakit yang diuji positif - 85 kanak-kanak dan 3,648 orang dewasa - untuk menentukan tahap antibodi imunoglobulin G (IgG).

Ia adalah jenis utama antibodi “peneutralan” yang mengikat lonjakan protein virus, mencegahnya menyerang sel.

Seramai 32 kanak-kanak berusia satu hingga 10 tahun menunjukkan tahap purata IgG hampir lima kali lebih tinggi berbanding 127 orang dewasa muda berusia 19 hingga 24 tahun.

Akhirnya, mereka memfokuskan kepada sekumpulan 126 pesakit positif berusia satu hingga 24 tahun, tidak seorang pun mengalami Covid-19 yang teruk, bagi mencirikan tindak balas antibodi.

Dalam kumpulan akhir ini, kanak-kanak berusia satu hingga 10 tahun secara puratanya mempunyai lebih dua kali ganda tahap antibodi IgG pada remaja berusia 11 hingga 18 tahun, yang mempunyai tahap lebih dua kali ganda purata orang dewasa berusia 19 hingga 24 tahun.

Menurut penulis: “Penemuan kami menunjukkan perbezaan manifestasi klinikal Covid-19 pada pesakit pediatrik dibandingkan dengan pesakit dewasa mungkin disebabkan tindak balas imun yang berkaitan dengan usia.”

Fakta kanak-kanak kurang rentan terhadap Covid-19 yang teruk adalah bertentangan dengan dalam beberapa cara berlawanan dengan intuisi, bergantung seberapa banyak mereka dipengaruhi oleh penyakit berkaitan pernafasan lain.

Sebuah makalah dalam Nature Communications bulan lalu oleh para penyelidik di Australia mencadangkan kanak-kanak mempunyai imuniti “semula jadi” lebih aktif - barisan pertahanan sistem imun pertama yang dicetuskan sebelum mengeluarkan antibodi, dan melibatkan sel seperti neutrofil yang bergerak dalam tubuh bagi mencari jangkitan.

Teori lain dikaitkan dengan fakta yang kanak-kanak mempunyai kurang reseptor sel dalam saluran pernafasan mereka yang dikenali sebagai “ACE2”, digunakan oleh koronavirus untuk masuk ke dalam sel kita.

Satu hasil paradoks daripada penyelidikan baharu adalah tahap antibodi paling rendah untuk orang dewasa muda tetapi meningkat semula seiring dengan usia - walaupun pada hakikatnya kita tahu orang tua lebih rentan.

Penulis mengakui mereka tidak dapat menjelaskan ia sepenuhnya dan mencadangkan alasan kemasukan ke hospital yang lebih tinggi dan kadar kematian di kalangan orang tua boleh dikaitkan dengan kadar komorbiditi yang lebih tinggi.

Obesiti, yang merupakan faktor risiko utama bagi Covid-19 yang teruk, dikaitkan dengan fenomena yang disebut “ribut sitokin” dengan sistem kekebalan tubuh menjadi berlebihan dan merosakkan organ.

Fakta orang gemuk mempunyai tahap awal protein isyarat lebih tinggi yang disebut sitokin juga boleh dikaitkan dengan peningkatan pengeluaran antibodi, tulis penulis. – AFP, 23 Mac, 2021. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen