Hanya perbincangan tidak rasmi dengan Umno, kata Anwar


Masih terlalu awal untuk katakan wujud perjanjian atau persefahaman politik antara PKR dan Umno, kata Anwar Ibrahim. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 16 Mac, 2021.

MASIH terlalu awal untuk mengatakan wujud perjanjian atau persefahaman politik antara PKR dan Umno, kata Anwar Ibrahim.

“Ada perbincangan awal antara beberapa pimpinan PKR dan Umno.

“Saya tidak nafikan kemungkinan kerjasama. Ini yang saya jelaskan kepada ahli Parlimen dan pimpinan negeri supaya disampaikan kepada akar umbi.

“Janganlah mengandaikan hal ini seolah-olah sudah ada persefahaman, dan saya tengok banyak komen-komen mengatakan sudah ada perjanjian,” kata presiden PKR itu pada satu sidang media petang ini, mengulas wawancaranya bersama Mingguan Malaysia pada Ahad.

Kedua-dua parti katanya mempunyai beberapa “kesepakatan”, namun menegaskan PKR sesekali tidak akan menggadaikan prinsip parti.

“Ada persetujuan, misalnya PKR dan Pakatan Harapan dengan jelas menghormati prinsip asas perlembagaan.

“Berkenaan isu kebebasan, demokrasi, bahasa, Islam, hak istimewa orang Melayu, Bumiputera dan kedaulatan Raja-Raja Melayu,” jelasnya.

Mengulas lanjut wawancaranya bersama Mingguan Malaysia hujung minggu lalu, Anwar berkata perbincangan bersama Umno merupakan satu permulaan positif.

Ahli Parlimen Port Dickson itu juga menafikan perbicangan awal dengan Umno bermakna PKR mungkir janji kepada rakyat.

Pemimpin Umno bagaimanapun menafikan berlaku perbincangan antara parti itu dengan PKR.

Semalam, Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata beliau tidak maklum mengenai rundingan antara PKR dan Umno.

Bekas presiden Umno Najib Razak pula hari ini berkata desas-desus kerjasama Umno dengan PKR dan DAP adalah propaganda kerajaan Perikatan Nasional.

Begitu juga Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan yang berkata parti masih belum mengubah dasarnya tidak akan bekerjasama dengan PKR dan DAP.  – 16 Mac, 2021.    


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen