PM seru umat Islam hayati peristiwa Israk dan Mikraj


Peristiwa Israk dan Mikraj yang disambut hari ini merupakan peristiwa memuktamadkan kewajiban melaksanakan solat lima waktu bagi umat Islam. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Mac, 2021.

PERDANA Menteri Muhyiddin Yassin menyeru seluruh umat Islam negara ini menghayati peristiwa Israk dan Mikraj walaupun sambutan pada tahun ini dalam suasana norma baharu susulan situasi Covid-19.

“Salam Israk Mikraj 1442H /2021M. Pada setiap 27 Rejab, umat Islam biasanya akan meraikan sambutan ini dengan pelbagai acara seperti ceramah, forum perdana, tazkirah dan sebagainya.

“Situasi semasa Covid-19 menyaksikan sambutan ini terpaksa diraikan dalam suasana norma baharu dan bersederhana. Namun, saya percaya peristiwa besar perjalanan penuh mukjizat Rasulullah SAW ini dapat dihayati sebaik-baiknya oleh seluruh umat,” katanya dalam hantaran terbaharu di laman Facebooknya hari ini.

Perdana menteri berharap penghayatan terhadap peristiwa itu mampu menjadikan umat Islam sebagai manusia yang sentiasa berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran.

Peristiwa Israk dan Mikraj yang disambut hari ini merupakan peristiwa memuktamadkan kewajiban melaksanakan solat lima waktu bagi umat Islam selain Nabi Muhammad dapat menyaksikan sendiri kebesaran Allah.

Ia berlaku setahun sebelum Rasulullah berhijrah dari Mekah ke Madinah yang kemudiannya menjadi model pengurusan pentadbiran Islam yang berjaya dalam perkembangan dakwah dan hubungan harmoni pelbagai agama. – Bernama, 11 Mac, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen