Kerajaan perlu bantu perniagaan terus bertahan sepanjang tahun, kata kumpulan


Bernard Saw

Perdana menteri awal tahun ini umum pakej Permai merangkumi pusingan ketiga subsidi gaji, dan ia akan dibuka untuk semua pekerja dengan gaji kurang RM4,000 di kawasan dikenakan PKP. – Gambar EPA, 7 Mac, 2021.

PUTRAJAYA patut beri lebih banyak insentif buat syarikat yang berjuang dengan aliran tunai bagi membantu mempertahankan perniagaan mereka, kata pemimpin perniagaan.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight insentif ini bagi memastikan perniagaan terus berjalan, bukannya meningkatkan penjualan mereka.

Meskipun program vaksinasi Covid-19 telah berjalan dan pelbagai industri mula beroperasi secara beransur-ansur, komuniti perniagaan masih berhati-hati dengan prospek yang mereka gambarkan sebagai “berkembang secara umum tetapi tidak stabil”.

Mengakui pertolongan yang diberikan di bawah pakej rangsangan ekonomi, mereka berkata  2021 adalah berkaitan masalah bertahan untuk memenuhi tujuan pertumbuhan ekonomi pemulihan kerajaan.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) Shamsuddin Bardan berkata sekiranya Putrajaya ingin terus mencergaskan ekonomi, ia harus terus memberikan insentif dan sokongan kepada majikan.

Program subsidi gaji sedikit sebanyak membantu pada 2020, tetapi untuk tahun ini, hanya ada subsidi sebulan di bawah Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (Permai).

“Industri pelancongan, hotel dan peruncitan dapat bantuan selama tiga bulan, tetapi bukan mereka saja yang menderita.

“Sebenarnya, semua sektor industri menderita sepanjang pandemik ini. Jika mereka ingin terus mempertahankan pekerja, mereka semua perlukan bantuan.”

Beliau mencadangkan agar Putrajaya mempertimbangkan semula had sebulan untuk industri lain di bawah Permai dan memanjangkan tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, awal tahun ini mengumumkan pakej Permai merangkumi pusingan ketiga subsidi gaji, berkata ia akan dibuka untuk semua pekerja dengan gaji kurang dari RM4,000 di kawasan di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP).

Had maksimum permohonan bagi setiap syarikat adalah 500 orang, dan subsidi adalah RM600 setiap orang.

Shamsuddin juga berkata insentif pekerjaan kerajaan sangat penting dalam mendorong syarikat untuk terus merekrut dan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan.

Kekangan utama insentif pekerjaan yang diumumkan oleh kerajaan adalah pekerja mesti diambil bekerja sekurang-kurangnya satu tahun.

“Sangat mencabar bagi syarikat untuk menggaji seseorang selama setahun kerana kita tidak tahu sama ada kita akan masih wujud dalam enam bulan.”

Beliau percaya kerajaan harus lebih fleksibel dalam hal ini dan memasukkan insentif untuk kontrak pekerjaan jangka pendek.

“Yang penting sekarang adalah supaya rakyat mendapat peluang pekerjaan.”

Menurut Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) yang diumumkan pada Jun 2020, pengambilan pekerja di bawah umur 40 tahun akan menerima insentif bulanan RM800, dan pekerja berusia antara 40 hingga 60 tahun dapat menerima RM1,000, dan insentif untuk golongan yang rentan juga sebanyak RM1,000, dengan tempoh insentif hingga enam bulan.

Shamsudin berkata prospek perniagaan semasa masih mencabar, dan kerajaan seharusnya tidak meningkatkan tekanan dan tanggungjawab terhadap perusahaan tetapi sebaliknya harus membantu meningkatkan aliran tunai mereka.

Sebagai contoh, kerajaan juga dapat mempertimbangkan penangguhan sumbangan majikan ke Tabung Pembangunan Sumber Manusia Berhad (HRDF) atau pengurangan sementara kadar cukai pendapatan. – 7 Mac, 2021.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen