PAS sesat sampai dipuji Umno, kata Guan Eng 


Looi Sue-Chern

SETIAUSAHA Agung DAP Lim Guan Eng berkata PAS kini merosot menjadi parti pembangkang yang tidak serius memandangkan tindak-tanduk pemimpinnya juga mendapat pujian Perdana Menteri Najib Razak.

“Perjuangan PAS kini sudah sesat. Sesat sampai dipuji oleh Umno,” kata Lim.

“Jika Umno puji kamu sebagai sebuah parti politik pembangkang yang baik, kamu lingkup la. Kamu parti pembangkang yang baik sebab kamu ikut cakap mereka, dan tidak ganggu atau mengancam kedudukan mereka.

“Itu tidak menjadikan kamu sebuah parti pembangkang yang sebenar. Kamu seperti parti pembangkang olok-olok,” katanya.

Lim berkata demikian pada sidang media di Pulau Pinang selepas diminta mengulas berhubung peletakan jawatan ahli Parlimen Pokok Sena Mahfuz Omar daripada PAS semalam.

Mahfuz yang merupakan ahli veteran PAS selama 34 tahun itu merupakan antara ahli parlimen terkenal dalam parti Islam itu. 

Bekas naib presiden parti dan pesuruhjaya Kedah itu tidak bersetuju dengan tindakan PAS meninggalkan pakatan pembangkang. Beliau bagaimanapun asih belum mengumumkan parti PH mana yang akan disertainya. 

Lim yag juga ahli Parlimen Bagan dan ketua menteri Pulau Pinang berkata, Mahfuz meninggalkan PAS untuk meyertai pembangkang adalah jelas bagi menentang skandal dan mengubah kerajaan persekutuan Barisan Nasional. 

“Adalah jelas Mahfuz mahu memstikan terdapat pembangkang yang kuat untuk menentang BN….menggantikan kerajaan yang mungkar kepada yang makruf.

“PAS bukan lagi sebuah parti yang serius,” katanya. 

Dalam ucapan tahun barunya, Najib berkata presiden PAS Abdul Hadi Awang adalah “lebih baik” berbanding pemimpin pembangkang lain. 

Katanya, ia boleh dilihat menerusi minat yang sama seperti sokongan terhadap Rohingya dan Palestin menyebabkan PAS dan Umno boleh bekerjasama. 

Beliau menyifatkannya sebagai “politik matang” yang membantu membina negara dan menyatukan rakyat, berbanding menyebabkan perpecahan. 

PAS dan Umno merupakan musuh tradisi, yang mana keduanya adalah parti Melayu Islam. Kebelakangan ini, PAS dan Umno dilihat lebih “erat” terhadap satu sama lain. 

PAS sebelum ini adalah ahli pakatan pembangkang Pakatan Rakyat sebelum memutuskan kerjasama dengan DAP dan PKR pada 2015 dan tahun lalu. – 1 Januari, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • yg sesat dah tentu DAP..nak tunding jari kat parti lain buat ape..

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Amer Farid · Ulasan