Barisan hadapan negara semakin lesu tangani Covid-19 


Ragananthini Vethasalam

DIBANJIRI pesakit yang semakin meningkat di samping kekurangan sumber menyebabkan barisan hadapan negara dalam menghadapi Covid-19 semakin lesu berkhidmat.

Barisan hadapan dalam sektor kesihatan negara memberitahu The Malaysian Insight mereka cuba bertahan walaupun kepenatan selepas setahun bertungkus-lumus dalam usaha melawan pandemik.

Sumber itu berkata bahawa Hospital Sungai Buloh, yang merupakan pusat rawatan utama Covid-19 di Selangor, hampir mencapai kapasiti penuh.

“Kami telah (mencapai) kapasiti penuh hampir 95%,” kata sumber.

“Kami benar-benar lesu. Sudah lama kempen lawan Covid-19,” tambah sumber yang meminta namanya tidak disebutkan.

Unit rawatan rapi bagi pesakit bukan Covid-19 di hospital juga telah berubah menjadi ICU bagi menangani kes-kes wabak itu.

“Kami tidak dapat mengatasi gelombang ketiga ini, pesakit jadi makin sakit. Semua cuti kakitangan perubatan di barisan hadapan juga telah dibekukan,” kata seorang doktor yang tidak mahu dikenali.

Namun, doktor itu menambah bahawa walaupun sumber mempunyai kekangan, barisan hadapan berusaha sebaik mungkin bagi merawat semua pesakit.

Sementara itu, sumber lain dari hospital yang sama berkata, walaupun  Kementerian Kesihatan (KKM) berusaha sebaik mungkin untuk menambah kapasiti, barisan hadapan bimbang pesakit terpaksa berhimpit.

“Kita akan atur katil. KKM akan tampung semua.

“Kakitangan kesihatan akan jalankan tugas sedaya upaya,” tambah sumber itu.

Walaupun ICU boleh menempatkan sehingga 1,000 katil, ada juga kebimbangan alat bantuan pernafasan yang tidak cukup.

Seorang doktor lain yang bertugas di Hospital Melaka berkata bahawa terdapat juga masalah kekurangan kakitangan di sana.

“Secara jujur, banyak daripada kami sangat letih dan lesu. Sebilangan besar rakan sekerja kami dikerahkan ke pusat kuarantin, jadi kami juga kekurangan kakitangan kami sendiri di jabatan kecemasan,” kata doktor yang enggan namanya disebut.

Pegawai perubatan itu menambah bahawa hospital juga menghadapi masalah pesakit yang terpaksa menunggu masuk ke dalam wad kerana jumlah pesakit bukan Covid-19 juga tinggi.

“Hospital kami merawat pesakit positif Covid-19 dan bukan Covid-19, namun kerana peningkatan jumlah kes yang meningkat, banyak wad kami ditukar menjadi wad Covid-19, tetapi jumlah pesakit bukan Covid-19 tetap sama, oleh itu banyak pesakit bukan Covid kami terpaksa ditangguhkan rawatan dan jabatan kecemasan juga menjadi sesak.

“Jabatan kecemasan penuh terutama pada hari kerja.

“Saya dapat tahu wad penuh kerana pada hari-hari tertentu kita kadang-kadang mempunyai banyak pesakit yang mengalami masalah. Apabila yang baru tiba, kita tidak mempunyai tempat,” jelas beliau.

Pegawai kesihatan juga turut menyatakan kekecewaan terhadap tingkah laku orang awam tertentu yang enggan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) walaupun terdapat peningkatan kes.

Sementara itu, Presiden Persatuan Perubatan Malaysia Dr Subramaniam Muniandy berkata kerajaan harus lebih telus terhadap keperluan tenaga kerjanya, terutama ketika terdapat kekurangan kemudahan kesihatan awam.

Beliau berkata bahawa kekurangan kakitangan telah menyebabkan kemerosotan prestasi di kalangan pekerja kesihatan.

“MMA telah berkali-kali, selama bertahun-tahun, menekankan perlunya pengembangan dalam rawatan kesihatan awam. Penjagaan kesihatan awam kita sekarang dibanjiri kes Covid-19.

“Sebilangan pesakit ini juga tidak jujur mengenai keadaan kesihatan mereka. Ini juga telah menambahkan tekanan kerja,” katanya.

“Sumber manusia hanya dapat dilestarikan pada waktu ini jika kita memiliki tenaga kerja yang cukup untuk menjalankan sistem. Banyak hospital menghadapi kelesuan padahal kakitangan kesihatan perlu selesa.

“Ada juga petugas kesihatan yang dikuarantin dan dijangkiti. Dengan mempertimbangkan hal ini, MMA telah mendesak dan akan terus mendesak kerajaan untuk menelitinya,” tambah sumber itu lagi. – 11 Januari, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen