Pembangkang Sarawak sedia hadapi PRN


Desmond Davidson

Pandemik Covid-19 yang melanda membantutkan usaha untuk mengadakan PRN Sarawak. Kali terakhir pilihan raya diadakan pada 2016. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Januari, 2021.

PAKATAN Harapan bersedia menghadapi PRN Sarawak selepas blok pembangkang itu mengumumkan pembahagian kerusi komponennya semalam.

Kesepakatan dilakukan oleh PH semalam menandakan kali pertama pembangkang bersetuju dengan pembahagian berkenaan sebelum PRN diadakan.

Dalam PRN lepas perbincangan pembahagian kerusi berakhir dengan perselisihan dan pertarungan di enam kerusi.

GPS akan berdepan PH, Parti Bumi Kenyalang (PBK) dan Gasak.

Kesemuanya mengumumkan akan bertanding di 82 kerusi dewan undangan negeri.

Pandemik Covid-19 yang melanda membantutkan usaha Ketua Menteri Abang Johari Openg untuk menetapkan tarikh yang kondusif bagi membubarkan DUN.

Abang Johari yang memimpin empat parti GPS – Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Demokratik Progresif (PDP) – dilaporkan sudah menetapkan pada Oktober tahun lepas untuk pilihan raya.

Bagaimanapun lonjakan mendadak kes Covid-19 di Sarawak pada bulan berkenaan merosakkan rancangan itu.

Tetapi itu tidak menghalang PH dan pesaingnya untuk meneruskan rancangan bagi PRN akan datang.

Dalam pembahagian kerusi PH Sarawak yang dipersetujui, PKR akan bertanding 47 kerusi, DAP 26 kerusi sementara Amanah hanya sembilan kerusi.

PKR akan mendapat bahagian terbesar dari kerusi majoriti luar bandar Dayak sementara DAP terus bertanding di tradisional Cina – kerusi majoriti bandar.

DAP juga akan mendapat kerusi majoriti Dayak – kebanyakannya kerusi semi bandar yang mudah diakses seperti Mambong, hanya 20km dari bandar Kuching, Kedup dan Bukit Semuja lebih jauh ke lebuh raya Kuching – Serian.

Parti itu hanya mengekalkan tujuh dari 12 kerusi yang dimenangi sebelum pembubaran, dengan senang hati memberikan kerusi luar bandar kepada PKR.

Mereka bahkan memberikan dua kerusi luar bandar – Pakan dan Katibas kepada PKR.

PBK pada Disember lalu mengumumkan calon mereka untuk tujuh kerusi bandar dan separa bandar di Kuching.

Kerusi tersebut adalah Batu Lintang, Padungan, Pending, Kota Sentosa, Batu Kitang, Batu Kawa dan Stakan.

Presiden parti Voon Lee Shan pada 3 Disember berkata bahawa parti membuat keputusan untuk bertanding sendirian dalam pilihan raya “setelah mendapat banyak dorongan daripada penyokong parti kami”.

Beliau juga berkata keputusan itu dibuat setelah tidak ada kompromi dengan parti politik lain “untuk bekerjasama dalam usaha kemerdekaan kita”. – 3 Januari, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen