Pi baliklah, kata Dr Mahathir kepada Anwar


Zaim Ibrahim

Dr Mahathir Mohamad tidak lagi percaya dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan membayangkan ruang untuk kerjasama antara mereka sudah tertutup. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 31 Disember, 2020.

DR Mahathir Mohamad tidak lagi percaya dengan Anwar Ibrahim dan membayangkan ruang untuk kerjasama antara mereka sudah tertutup.

Katanya, beliau bukan menolak untuk bekerjasama dengan Anwar tetapi presiden PKR dan pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu yang tidak mahu bekerjasama dengannya.

“Yang tolak (untuk bekerjasama) ini bukan saya tapi dia. Saya nak kerjasama juga saya tawarkan, jadi perdana menteri enam bulan, pun tak boleh.

 “Saya bagi nama Shafie Apdal (Presiden Warisan) pun tak boleh. Dia nak juga jadi perdana menteri.  Tapi dia tak boleh jadi PM kalau tidak ada sokongan yang cukup.

“Dah berapa kali dia cakap ada majoriti ‘strong, convincing and formidable’... pi baliklah!” kata Dr Mahathir dalam loghat utaranya pada sidang media di sebuah majlis anjuran Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) di Shah Alam, hari ini.

Dr Mahathir ditanya apakah beliau sedia untuk berbaik semula dengan Anwar, selepas mereka berbalas kenyataan secara terbuka sejak PH hilang kuasa susulan percaturan politik pada hujung Februari lalu.

Anwar sebelum ini berkata, beliau terbuka untuk mana-mana pihak termasuk Pejuang, parti baharu yang diasaskan oleh Dr Mahathir, ingin menyertai gabungan PH tetapi haruslah patuh kepada prinsipnya.

“(Penyertaan Pejuang) terserah kepada PH. Siapa pun boleh kita undang tapi harus patuh kepada prinsipnya. Bukan bawa agenda peribadi dan meluluskan kebobrokan yang lama,” kata ketua pembangkang itu kelmarin.

Beberapa hari menjelang pilihan raya negeri Sabah pada hujung September, Anwar mengumumkan mempunyai majoriti sokongan untuk membentuk kerajaan baharu. 

Anwar kemudian pada pertengahan Oktober menghadap Yang di Pertuan Agong untuk mempersembahkan sokongan majoritinya. 

Bagaimanapun “majoriti” yang didakwa oleh Anwar gagal menolak Belanjawan 2021 yang dibentang oleh kerajaan Muhyiddin Yassin. Dewan Rakyat pada 15 Disember meluluskan Belanjawan 2021, dengan 111 ahli Parlimen menyokong cadangan kerajaan dan 108 menolak.

Menurut Dr Mahathir beliau sudah hilang percaya pada Anwar.

“Kita hitung tengok Anwar pernah janji dan tunaikan janji ke? 

“Berapa kali dia nak kata nak bentuk kerajaan, apabila Abdullah Badawi (bekas perdana menteri) menang majoriti sikit pada 2008, semua dah pakai tali leher nak angkat sumpah tapi tak ada… tak jadi.

“Dah berapa kali (kata ada majoriti) tapi tak jadi. Jadi kalau you nak percaya Anwar lagi dengan apa dia kata, itu masalah you lah.

“Saya tidak percaya dengan apa dia cakap,” tegasnya.

Dr Mahathir juga berkali-kali sebelum ini membuat kenyataan bahawa Anwar tidak layak untuk jadi perdana menteri, ketika gabungan pembangkang berhadapan dengan kerajaan Muhyiddin yang hanya memiliki majoriti tipis – paling tipis dalam sejarah Malaysia sejak merdeka. – 31 Disember, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen