Pfizer, BioNTech kemuka permohonan kelulusan vaksin Jumaat


Permohonan bagi kelulusan penggunaan kecemasan vaksin Covid-19 yang dibangunkan Pfizer and BioNTech akan dikemukakan kepada FDA pada Jumaat.– Gambar AFP, 20 November, 2020.

PERMOHONAN untuk kelulusan penggunaan kecemasan vaksin Covid-19 yang dibangunkan Pfizer and BioNTech akan dikemukakan kepada Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) pada Jumaat.

“Rakan kongsi Pfizer, BioNTech mengumumkan mereka akan kemuka permohonan kelulusan penggunaan kecemasan kepada FDA esok (Jumaat),” kata Setiausaha Jabatan Kesihatan AS Alex Azar pada sidang media di Washington semalam.

Terdahulu, pengasas bersama  BioNTech Ugur Sahin memberitahu AFP dokumen permohonan akan dimuktamadkan Khamis dan akan dihantar ke FDA pada Jumaat.

FDA tidak menyatakan berapa lama masa akan diambil untuk meneliti data mengenai keberkesanan dan keselamatan vaksin yang dibangunkan Pfizer dan BioNTech.

Selain BioNTech/Pfizer, satu lagi vaksin yang dibangunkan syarikat farmaseutikal AS Moderna menunjukkan tahap keberkesanan 95% .

Dua vaksin ini memberi harapan kepada 56 juta penduduk dunia untuk melawan pandemik Covid-19 yang sehingga kini meragut lebih 1.3 juta nyawa sejak virus mula dikesan di China, Disember tahun lalu.

“Kami juga menjangkakan Moderna akan kemuka permohonan,” kata Azar.

AS, Kesatuan Eropah dan beberapa negara sudah membuat pesanan jutaan dos calon vaksin.

Petugas kesihatan, individu yang berisiko tinggi dijangkiti Covid-19 antara yang terawal menerima vaksin. – AFP, 20 November, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen