Rakyat Sabah lebih perlu kemudahan asas berbanding projek mega GRS


Hasnoor Hussain Sheridan Mahavera Chan Kok Leong

Jambatan lama digunakan penduduk kampung di Tamparuli, Sabah. Negeri ini masih berdepan kekurangan kemudahan asas. – Gambar The Malaysian Insight oleh Irwan Majid, 18 September, 2020.

PENGUNDI dan penganalisis menyokong sepenuhnya jambatan yang menghubungkan Labuan dan Sabah tetapi berkata kemudahan asas, seperti jalan raya dan air bersih, lebih penting bagi negeri ini.

Pandangan itu dibuat selepas manifesto sembilan aku janji Gabungan Rakyat Sabah (GRS), yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Kota Kinabalu pada Rabu.

Di antara janji utama yang dibuat oleh GRS adalah memulakan semula Lebuhraya Pan Borneo, mengubah Pelabuhan Sepanggar kepada hab logistik, dan membina jambatan yang menghubungkan Sabah dan pulau Labuan.

“Jambatan ke Labuan sudah lama tertangguh kerana meningkatkan perdagangan antara Sabah dan pulau tetapi lebih penting daripada itu ialah hubungan jalan raya,” kata Dr Firdausi Suffian dari kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah.

“Sudah terlalu lama, Sabah bergantung pada projek pengekstrakan sumber, seperti minyak dan kayu, tetapi sektor ini hanya mendorong rent-seeking oleh syarikat konsesi, sementara kesan ekonomi dan penciptaan peluang pekerjaan terlalu rendah,” kata ahli ekonomi politik itu.

Beliau berkata Sabah kekurangan perdagangan, susulan kekurangan infrastruktur seperti jalan raya.

“Inilah sebabnya mengapa memulakan semula Lebuhraya Pan Borneo adalah bagus, terutama wilayah Tawau hingga Kalimantan Utara.

“Dengan jarak hanya 3km yang memisahkan Simayaris dan Serudong, lebuh raya Pan-Borneo dapat menghubungkan seluruh pulau Borneo,” tambahnya.

Projek jambatan Labuan-Menumbok dicadangkan oleh bekas perdana menteri Najib Razak pada 2018 semasa pelancaran Pelan Pembangunan Labuan 2030, tetapi tiada anggaran kos untuk projek itu.

Sementara itu, ia bertujuan untuk memulakan pembinaan pada 2020 dan akan selesai pada 2023 tetapi kerajaan Sabah belum menyetujui rancangan tersebut.

Sekiranya dibina, jambatan itu akan menjadi jambatan terpanjang kedua di Malaysia, selepas Jambatan Kedua Pulau Pinang dengan jarak 23km.

Jarak antara Menumbok dan Labuan sekitar 21km. – 18 September, 2020.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen