Zawawi pertahan kenyataan alkohol dilarang dalam agama Kristian  


Ahli Parlimen Pasir Puteh Nik Muhammad Zawawi Salleh hari ini mempertahankannya kenyataanya mengenai pengambilan alkohol dalam agama Kristian. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 September, 2020.

AHLI Parlimen Pasir Puteh Nik Muhammad Zawawi Salleh hari ini mempertahankannya kenyataanya mengenai pengambilan alkohol dalam agama Kristian.

Beliau berkata dalam kitab suci dikenali sebagai Perjanjian Lama ada mengatakan bahawa alkohol dilarang dalam agama Kristian.

Beliau tetap mempertahankan kenyataannya sebelum ini di Dewan Rakyat bahawa penggunaan alkohol dilarang di semua agama dan “merayu” semua pihak yang memutarbelitkan kenyataannya untuk menyokong kempen Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong menentang pemandu mabuk.

“Kepada mereka yang berkeras untuk meminta maaf, marilah kita bertemu dan minum secangkir teh ketika duduk serta berbincang dan saling memahami antara satu sama lain

“Kami umat Islam, dan juga orang Kristian, percaya ada Perjanjian Lama yang dibawa oleh Nabi Isa dan Perjanjian Baru yang ditulis setelah kematiannya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 

“Dalam Perjanjian Lama secara jelas dinyatakan alkohol dilarang, termasuk wine, berulang-ulang kali,” katanya.

Beliau berkata terdapat 75 peringatan tulisan suci terhadap penggunaan alkohol dalam kitab Injil.

“Saya juga tidak akan menyangkal fakta ada kejadian dalam kitab Injil ketika alkohol dilihat sebagai ubat,” tambahnya.

Pemimpin PAS itu berkata bahawa adalah dosa bagi orang Kristian sendiri untuk mendakwa agama itu membenarkan pengambilan alkohol, yang akan menyebabkan mabuk.

Zawawi berkata pembangkang telah berusaha untuk mengalihkan perhatian Dewan Rakyat dari isu sebenar yang dihadapi, iaitu meminum minuman keras.

Beliau  berpendapat bahawa bukan niatnya untuk menghina sesiapa atau apa-apa kepercayaan.

Malah beliau berulang kali meminta mereka yang tidak setuju dengan kenyataannya untuk bertemu dan berdialog dengan tepat.

Zawawi juga berkata bahwa beliau sangat menghormati saudara-saudaranya yang beragama Kristian dan tidak akan menghina sesiapa pun, sambil menambah bahawa beliau mempelajari perbandingan agama untuk memahami kepercayaan dalam erti kata paling suci.

Orang Islam juga mempercayai Jesus sebagai Nabi Isa dan diharuskan untuk mempercayai kitab suci asli yang diturunkan kepadanya, katanya.– 3 September, 2020.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen