Undang-undang lebih berat tangani pemandu mabuk, kata menteri


Chan Kok Leong

Kerajaan akan pinda had kandungan alkohol yang dibenarkan supaya selaras dengan piawaian yang disyorkan WHO iaitu daripada 80mg alkohol dalam 100ml darah kepada 50mg dalam 100ml darah. – Gambar AFP, 15 Julai, 2020.

PUTRAJAYA akan menurunkan had alkohol yang dibenarkan dalam darah dan menaikkan denda sehingga RM150,000 bagi menangani masalah pemandu mabuk, kata Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong.

“Ketiga-tiga komponen hukuman akan dipinda, termasuklah kadar denda, tempoh penjara dan tempoh penggantungan lesen memandu kenderaan,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

“Selain meminda hukuman, kerajaan juga akan meminda had kandungan alkohol yang dibenarkan supaya selaras dengan piawaian yang disyorkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) iaitu kepada 22 mikrogram alkohol dalam 100ml nafas, 50mg alkohol dalam 100ml darah dan 67mg alkohol dalam 100ml air kencing.”

Buat masa ini had yang dibenarkan di Malaysia adalah 35 mikrogram alkohol dalam 100ml nafas, 80mg alkohol dalam 100ml darah dan 107mg alkohol dalam 100ml air kencing.

Berkenaan pindaan hukuman pula, Wee berkata pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 akan membabitkan Seksyen 41 hingga 45, di mana hukuman penjara dicadangkan sebagai mandatori.

“Seksyen 44 kalau sekarang kesalahan memandu mabuk dan dadah, tiada perbezaan, tapi kita cadangkan supaya dibezakan hukumannya dan ia lebih berat lagi jika bawa maut.

 

“Kadar penjara maksimum yang sebelum ini 10 tahun akan ditingkatkan ke 15 tahun untuk kesalahan pertama dan 20 tahun jika kesalahan berulang.

“Kadar denda juga dinaikkan daripada RM20,000 kepada RM100,000 untuk kesalahan pertama, sementara kesalahan kedua RM150,000.

“Bagi tempoh gantung lesen juga dicadang dinaikkan daripada 10 tahun kepada 20 tahun,” katanya.

Draf rang undang-undang pindaan itu akan dibentangkan kepada Jemaah Menteri pada Jumaat, tambah beliau.

Menteri itu berkata demikian ketika menjawab soalan Shahidan Kassin (BN-Arau) pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Berkenaan cadangan mengenakan hukuman mati bagi kesalahan menyebabkan kematian akibat memandu di bawah pengaruh alkohol, Wee berkata Kementerian Pengangkutan berpendapat ia perlu mengikut lunas undang-undang sedia ada.

“Jika Kanun Keseksaan Akta 574 digunakan, ia perlu dibuktikan di mahkamah bahawa pemandu mabuk tersebut mempunyai niat untuk membunuh melampaui keraguan munasabah.

“Kita tidak boleh mengambil tindakan secara melulu supaya pemandu mabuk ini tidak terlepas daripada tindakan undang-undang yang sewajarnya.

“Maka Kementerian Pengangkutan mengambil keputusan untuk meminda seksyen-seksyen termasuklah had kandungan alkohol supaya hukuman yang dikenakan jauh lebih berat,” katanya. – 15 Julai, 2020.      


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen