Pengusaha pusat hiburan enggan paksa pelanggan buat ujian pernafasan 


Angie Tan

Pengusaha berkata kelab malam, pub dan pusat hiburan biasanya menjadi tempat pelanggan mereka pergi untuk bersantai, dan memaksa mereka membuat ujian pernafasan mungkin akan memberi kesan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Ogos, 2020.

DESAKAN Putrajaya kepada pengusaha pub dan kelab malam untuk melakukan ujian pernafasan bagi mengesan paras alkohol terhadap pelanggan sebelum mereka pulang ke rumah kurang mendapat sambutan daripada beberapa pihak dalam industri ini.

Walaupun ia tidak wajib, pengendali pusat hiburan berkata mereka lebih fokus kepada membantu untuk mengatur pengangkutan sama ada menerusi khidmat e-hailing atau memastikan pelanggan mereka mempunyai pemandu sendiri.

Pengusaha berkata kelab malam, pub dan pusat hiburan biasanya menjadi tempat pelanggan mereka pergi untuk bersantai, dan memaksa mereka membuat ujian pernafasan mungkin akan memberi kesan.

Presiden Persatuan Pusat Hiburan dan Pawagam Sabah Labuan, Peter Chow berkata pencapaiannya di Labuan adalah menyediakan perkhidmatan penghantaran ke rumah sejak 10 tahun lalu, tanpa mengenakan bayaran.

“Khidmat ini tidak kena caj tambahan yang banya kepada pengusaha, kamu hanya perlu sediakan pemandu, tetaoi ini akan menyenangkan pelanggan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Idea untuk pusat hiburan menjalankan ujian pernafasan terhadap pelanggan sebelum mereka beredar bkanlah sesuatu yang teruk katanya, namun ia mungkin akan disalahertikan oleh pelanggan.

“Mungkin ada segelintir pelanggan tidak akan menerimanya langsung dan kerana ia akan menimbulkan lebih banyak isu.”

Segelintir pengusaha sudah mempertimbangkan kesan daripada ujian ini dan memutuskan untuk menyediakan khidmat penghantaran ke rumah. Ia diterima dengan baik.

Chow berkata khidmat itu adalah biasa di sesetengah negara, terutamanya di China dan beliau menggesa semua ahli persatuan untuk mengamalkannya.

“Sudah tiba masanya ia diamalkan di negara ini, terutamanya sejak kerajaan mula mengenakan tindakan tegas terhadap pemandu mabuk.”

Chow berkata, bagaimanapun ahli persatuan itu akan patuh sekiranya ujian pernafasan terhadap pelanggan diwajibkan di semua premis hiburan.

Idea itu dinyatakan oleh Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong di Dewan Rakyat baru-baru ini ketika beliau bercakap mengenai kesedaran terhadap memandu ketika mabuk. Beliau berkata ada sesetengah pengusaha sudah mula mendapatkan kit ujian untuk tujuan itu.

Seorang lagi ahli Parlimen, Mohd Nizar Zakaria (Parit-BN) turut membangkitkan persoalan sama ada Malaysia akan mencontohi Jepun, yang mana kelab malam di negara berkenaan mewajibkan pelanggan menjalani ujian pernafasan sebelum mereka memandu pulang.

Pada Julai, Wee membentangkan pindaan Akta Pengangkutan Jalan yang menaikkan kadar denda terhadap pemandu di bawah pengaruh alkohol dan menyebabkan kematian. Hukuman penjara ditambah antara 10 hingga 15 tahun, dan denda antara RM50,000 dan RM100,000 untuk kesalahan pertama.

Bagi kesalahan kedua dan berikutnya pelaku akan ddikenakan hukuman penjara antara 15 hingga 20 tahun dan denda antara RM100,000 dan RM150,000.

Pindaan Akta itu mungkin akan diluluskan pada sidang Dewan Rakyat sedang berlangsung dan akan tamat pada akhir bulan ini.– 16 Ogos, 2020.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen