Angka kematian insiden letupan di Lubnan melebihi 100


Kawasan letupan di pelabuhan Beirut, Lubnan, musnah. Setakat ini lebih 100 orang dilaporkan maut dengan lebh 4,000 lagi cedera. – Gambar EPA, 6 Ogos, 2020.

KEMARAHAN meletus di Lubnan semalam ketika penyelamat mencari mangsa yang terselamat daripada insiden letupan di pelabuhan Beirut yang menyebabkan kemusnahan di seluruh bandar, menyebabkan sekurang-kurangnya 113 maut, mencederakan ribuan yang lain dan memburukkan lagi keadaan negara yang dilanda krisis itu.

Letupan dipercayai berpunca daripada api yang membakar 2,750 tan baja ammonia nitrat yang tidak dilindungi di gudang pelabuhan Beirut, boleh didengar hingga sejauh Cyprus kira-kira 240km jauhnya.

Ia melanda ibu kota Lubnan seperti gempa bumi, dengan puluhan masih hilang semalam, ribuan orang miskin melarat dan ribuan lagi dimasukkan ke hospital yang penuh sesak.

Seorang doktor yang kepalanya sendiri dibalut seperti pesakitnya, menggambarkan tempat kejadian seperti “Armageddon” – hari kiamat.

“Orang yang mengalami luka dan berdarah merata-rata di tengah jalan, ada terbaring di atas tanah di halaman hospital,” kata Dr Antoine Qurban di luar Hospital Hotel Dieu Hospital di pusat bandar Beirut.

Ketika sukarelawan mengetuai usaha pembersihan, kemarahan masyarakat semakin meningkat mengenai bagaimana sejumlah besar bahan yang sangat mudah terbakar – kadang-kala digunakan untuk membuat bom buatan sendiri – disimpan di sebelah kawasan yang padat selama sekurang-kurangnya enam tahun.

Kerajaan untuk berjani untuk menyiasat dan Kabinet mendesak tentera mengenakan tahanan rumah terhadap mereka yang bertanggungjawab menyimpan bahan terbabit.

Tetapi Lina Daoud, seorang penduduk yang sudah 45 tahun menetap di daerah Mar Mikhail yang hancur di mana letupan itu menyebabkan mayat bertaburan di jalan, mengecam ahli politik negara itu sebagai “musuh negara”.

Letupan dan kebakaran di pelabuhan itu menyebabkan ramai keluar ke balkoni dan bumbung di mana mereka merakam kejadian itu, sehingga berlaku gelombang besar di seluruh bandar.

Dalam sekelip mata, letupan itu menyebabkan kehancuran serupa seperti ketika perang saudara 1975-1990 di negara itu, meruntuhkan bangunan yang berjarak beberapa ratus meter.

Datuk bandar Abboud berkata, kemusnahan itu mungkin menyebabkan 300,000 kehilangan tempat tinggal, menambah kesengsaraan ekonomi negara yang kekurangan wang dengan anggaran kerugian RM12.6 bilion. – AFP, 6 Ogos, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen