Sektor swasta teruskan usaha bangun projek 'kereta terbang', kata Wan Junaidi


Chan Kok Leong Bede Hong

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata sektor swasta dibenarkan membangunkan projek kereta terbang hingga kerajaan memiliki polisi dan undang-undang spesifik mengenainya. – Gambar The Malaysian Insight, 5 Ogos, 2020.

PUTRAJAYA akan membenarkan sektor swasta terus membangunkan projek “kereta terbang” sehingga polisi kerajaan siap, kata Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Menteri pembangunan usahawan dan koperasi berkata kementeriannya dan Kementerian Perdagangan Internasional dan Industri (Miti) mempromosikan usaha teknologi tinggi, tetapi masih kekurangan kepakaran serta polisi dan undang-undang spesifik mengenainya.

“Justeru, kami akan membenarkan sektor swasta membangunkannya hingga kerajaan memiliki polisi dan undang-undang spesifik mengenainya,” kata Wan Junaidi di Dewan Rakyat hari ini ketika Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri. 

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Dr Hatta Ramli (Lumut-PH) yang bertanya mengenai kemajuan projek “kereta terbang” dan apakah kerajaan akan meneruskannya.

Wan Junaidi, yang juga ahli Parlimen Santubong berkata: “Kita pernah memperlekehkan isu kereta terbang ketika menteri sebelumnya (Mohd Redzuan Yusof) menyarankannya.

“Tetapi istilah ‘kereta terbang’ hanyalah nama umum bagi kenderaan bandar di Amerika Syarikat.

“Sebagai contoh, New Hampshire mempunyai undang-undang bagi teksi udara atau pendaratan dan berlepas vertikal. Istilah yang mereka gunakan juga adalah kereta terbang walaupun ia merujuk kepada dron atau super drone di pusat bandar untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas.”

Bagaimanapun, Wan Junaidi tidak dapat menjawab apa yang terjadi dengan pembiayaan RM20 juta yang diberikan untuk projek “kereta terbang” tahun lalu ketika disoal oleh Ahmad Fadhli Shaari (Pasir Mas-PAS).

“Saya tidak dapat memberitahu anda apa yang berlaku (dengan pembiayaan) kerana saya tidak pasti. Tetapi saya yakin kementerian yang memberikan dana itu memantau kemajuannya.

“Setakat ini, sekitar AS$15 juta dilaburkan dalam teknologi dron di seluruh dunia,” tambahnya.

Pada 2019, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) melaporkan menteri ketika itu, Redzuan membuat pengumuman “kereta terbang” sebelum Kabinet bersetujua dengan projek tersebut.

PAC juga berkata tiada undang-undang dan peraturan berkaitan penggunaan kereta terbang di Malaysia.

Ia mendapati Miti atau Kumpulan Industri-Kerajaan Bagi Teknologi Tinggi Malaysia (MIGHT) tidak diberi konsultasi mengenai projek ini. – 5 Ogos 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen