Johor cadang hukuman lebih berat untuk pengedar dadah kecil


Ikhwan Zulkaflee

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar, Pendidikan dan Penerangan Johor Ayub Rahmat berkata hukuman yang dikenakan kepada pengedar dadah kecil sekarang ini adalah ringan dan tempoh penjara yang diberikan juga singkat. – Gambar EPA, 28 November, 2017.

KERAJAAN negeri Johor mencadangkan supaya hukuman lebih berat dikenakan kepada pengedar dadah kecil untuk memastikan kesilapan sama tidak diulangi.

Sehubungan itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar, Pendidikan dan Penerangan Johor Ayub Rahmat meminta Kementerian Dalam Negeri meminda Langkah-Langkah Pencegahan Khas (LLPK) 1985 di bawah Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 untuk memastikan hukuman lebih berat dapat diberikan kepada pengedar dadah kecil ini.

Ayub berkata hukuman yang dikenakan sekarang ini adalah ringan dan tempoh penjara yang diberikan juga singkat.

“Dan bila disabitkan kesalahan mereka hanya menjalani hukuman ringan dan pendek, apabila keluar (dibebaskan dari penjara) mereka akan buat perkara yang sama. Maka, dasar dadah negara perlu pertimbangkan cadangan ini bagi memperkasa penguatkuasaan dan hukuman” katanya dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor hari ini.

Ayub menjawab soalan tambahan dari Mohamad Taslim (PAS-Maharani) tentang penyalahgunaan dadah di kalangan pelajar sekolah dan langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah tersebut.

Ayub menambah, sebanyak 27,666 tangkapan dibuat diseluruh negeri Johor atas kesalahan mengedar dan memiliki dadah. Dari keseluruhan tangkapan itu, empat dikenakan hukuman gantung.

“Daripada jumlah tangkapan ini sebanyak 21,861 kes difailkan membabitkan kesalahan mengedar dan memiliki dadah.

“Selain itu, 76,201 tangkapan turut dibuat bagi ujian saringan air kencing membabitkan 74,378 kes. Ini menjadikan jumlah keseluruhan tangkapan berkaitan dadah di Johor adalah seramai 103,867 orang termasuk 3,738 wanita melibatkan keselurahan 96,239 kes,” katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman Said pada 23 November lalu telah membentangkan Rang Undang-Undang Dadah Berbahaya (Pindaan) 2017 di Dewan Rakyat.

“Bacaan kali kedua dan ketiga rang undang-undang tersebut akan dijalankan pada sidang kali ini juga,” kata Azalina, lapor Utusan Online.

Pindaan yang dicadangkan dalam rang undang-undang tersebut adalah untuk memberi mahkamah kuasa menjatuhkan hukuman mati atau penjara seumur hidup dan tidak kurang 15 kali sebatan bagi sabitan kesalahan pengedaran dadah. – 28 November, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen