Petugas kesihatan Sepanyol protes, kurang peralatan perlindungan


Petugas kesihatan mengadakan tunjuk perasaan, berdiri dengan senyap selama dua minit di pintu pagar hospital di sekitar ibu kota Madrid susulan kekurangan staf dan peralatan perlindungan diri dalam berdepan wabak Covid-19. – Gambar EPA, 26 Mei, 2020.

PETUGAS kesihatan yang juga barisan hadapan melawan koronavirus berhimpun di luar hospital di Madrid, semalam dalam satu himpunan bantahan terhadap kekurangan bekalan peralatan perlindungan diri.

Jururawat, doktor dan petugas lain mengadakan tunjuk perasaan dengan berpakaian uniform masing-masing, sambil membawa slogan “petugas kesihatan penting”.

Mereka berdiri dengan senyap selama dua minit di pintu pagar beberapa institusi di dalam dan sekitar ibu kota, memegang plakad “kami berperang tanpa senjata”, “siapa yang jaga penjaga” dan “penjagan kesihatan awam tidak boleh dijual”.

Matlamatnya ialah untuk orang ramai sedar tentang bahayanya tugas kami, kata Silvia Garcia, seorang jururawat di unit rawatan rapi, yang turut serta dengan ratusan petugas lain berhimpun di luar hospital Gregorio Maranon.

“Situasi Covid-19 semakin teruk daripada apa yang kita alami sebelum ini.”

Mereka penat dan mengadu tentang kekurangan staf dan peralatan perlindungan diri dalam berdepan dengan wabak koronavirus.

Satu pertiga kes jangkitan dan kematian di Sepanyol dilaporkan di ibu kota itu, di mana sistem kesihatan amat punah akibat krisis itu. – AFP, 26 Mei, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen