Kanak-kanak Orang Asli diajar asal usul, identiti sebelum melangkah lebih jauh


Sharon Tan

Orang Asli Semai memulakan pendidikan awal anak-anak mengenai budaya sendiri agar tidak melupai susur galur mereka. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 12 November, 2017.

SABTU, 8 pagi. Sekumpulan kanak-kanak Orang Asli Semai menuju ke pusat pembelajaran masyarakat di Kampung Tual di Pahang.

Kanak-kanak perempuan itu datang lebih awal dan mula menendang bola yang tertinggal di padang daripada permainan bola sepak petang sebelumnya. Ia bakal menjadi perlawanan yang serius. Kanak-kanak lelaki melihat dari luar.

Pada jam 8.30 pagi, guru Miwes Masital memanggil mereka ke pusat, yang biasanya disebut sebagai PDK (Pusat Didikan Komuniti).

Sesi membaca dan menulis yang singkat dapat dilakukan sebelum sesi pembelajaran yang lebih menyeronokkan seperti bermain chentong, alat muzik tradisional buluh, dan tarian sewang, tarian tradisional.

Dibuka pada April 2014, PDK Cenwaey Penaney adalah pusat pembelajaran untuk kira-kira 100 kanak-kanak dari Kampung Tual A & B.

Kanak-kanak bukan sahaja diajar membaca, menulis dan mengira tetapi juga mengenai budaya, bahasa, sejarah dan pembuatan kraf.

“Kanak-kanak perlu belajar kisah mereka. Budaya, bahasa dan cerita kita tidak diajar di sekolah,” kata Tok Batin, dari Kampung Tual A, Harun Siden, 43.

“Sebelum mereka keluar dan bercampur dengan orang lain, mereka mesti belajar tentang identiti dan asal usul mereka. Jika tidak, mereka tidak akan tahu atau akan melupakan identiti mereka,” kata Harun, yang juga menjadi guru di pusat itu pada sebelah petang dengan mengajar mengenai kisah budaya, bahasa dan sejarah masyarakat dan kampung itu.

Kebiasaannya, sesi pembelajaran dilakukan di luar bangunan. Minggu lalu, Harun membawa anak-anak itu ke sungai untuk menceritakan kisah batu, sebahagian daripada cerita rakyat kampung itu.

Tok Batin Kampung Tual A, Harun Siden turut menyumbangkan tenaga menjadi guru pengajar di Pusat Didikan Kumuniti di kampungnya. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 12 November, 2017.

Harun, yang bekerja di ladangnya pada waktu pagi, berkata pusat itu membolehkan anak-anak di sana ditanam dengan keyakinan diri, yang diperlukan apabila mereka berada di luar kampung.

“Kadang-kala, terutamanya ketika di sekolah, mereka akan mengusik atau dibuli. Mereka tidak tahu bagaimana untuk mempertahankan diri dan mahu melarikan diri (dari sekolah).

“Kita mesti mengajar mereka mempertahankan diri. Mereka tidak boleh lari. Saya mengajar mereka tidak boleh ‘terasa’ jika mahu belajar,” kata Harun, menjelaskan dirinya sendiri pernah diejek kerana berketurunan Orang Asli.

PDK Kampung Tual di Pos Sendrut, kira-kira 45 minit dari bandar Raub, adalah buah fikiran Jenita Engi, seorang kakitangan di Pusat Kebimbangan Orang Asli (COAC), dan Miwes, yang juga dikenali sebagai Ewok.

Mereka, bersama Penyelaras COAC Dr Colin Nicholas, membawa idea sekolah komuniti untuk kanak-kanak prasekolah kepada masyarakat Semai pada 2013.

“Selepas Jenita menamatkan diploma dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak, dia mahu memulakan sekolah. Dia mencari kampung untuk berbuat demikian. Semasa kami berhubung dengan orang-orang di sana (Kampung Tual) dan Ewok juga dari sana, ia kelihatan sangat sesuai.

“Selepas beberapa mesyuarat dengan komuniti, mereka menerima idea itu,” kata Nicholas kepada The Malaysian Insight selepas lawatan ke Kampung Tual baru-baru ini.

Rancangan asal adalah untuk prasekolah bagi memastikan kanak-kanak dapat membaca dan menulis ketika memasuki darjah satu.

Ia kemudian berkembang menjadi pusat pembelajaran yang menyediakan makanan kepada kanak-kanak berusia antara 2 hingga 15 tahun.

“Kami mahu kurikulum itu disesuaikan dengan budaya,” kata Nicholas, sambil menambah idea itu bukanlah sesuatu yang baru, kerana pusat-pusat pembelajaran serupa telah berkembang di pelbagai komuniti Orang Asli di seluruh negara.

Jenita, berketurunan Temuan dari Negeri Sembilan, membangunkan modul untuk sekolah bersesuaian dengan masyarakat.

Selepas bercakap dengan penduduk kampung, dia memutuskan untuk memasukkan cerita rakyat, pembuatan kraf dan pengetahuan mengenai tumbuhan perubatan ke dalam modul.

“Pedagogi Orang Asli sangat berbeza dengan apa yang kita ada di sekolah hari ini. Kami mempunyai guru sains untuk sains, guru geografi untuk geografi.

“Di sana, kampung adalah sekolah. Ibu bapa, orang tua, sepupu dan pakcik kamu. Semua orang mengajar. Sesiapa yang mempunyai kemahiran atau pengetahuan akan menyampaikannya, bukan hanya kepada anak-anak mereka sendiri, tetapi anak kampung,” kata Nicholas.

Bangunan berukuran 36m-18m dibina oleh masyarakat di situ menggunakan kayu dan buluh dari hutan berdekatan.

Ia mempunyai perpustakaan, kuarters untuk guru, dewan dan beberapa bilik darjah. Kanak-kanak menghadiri kelas harian dalam dua sesi; pagi dan petang. Pelajar juga diberi makan di pusat itu.

Inisiatif penubuhan Pusat Didikan Komuniti menjadikan kanak-kanak Orang Asli suku Semai lebih berkeyakinan untuk berdepan masyarakat luar. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 12 November, 2017.

“Tiga atau empat bulan selepas sekolah dibuka, seorang guru sekolah berdekatan datang berjumpa Jenita (yang tidak lagi mengajar di sana) kerana dia melihat perbezaan pada kanak-kanak.  Mereka bersedia untuk bersuara, bercakap dan mengambil bahagian. Guru itu cuba mencari puncanya.

“Pendorong paling utama yang dimiliki sekolah ini berbanding sekolah lain adalah kepercayaan. Mereka mempercayai guru mereka kerana dia berasal dari kampung mereka atau orang yang mereka kenal,” kata Nicholas.

Pusat ini mempunyai tiga guru, dua pembantu guru, tukang kebun dan dua pembantu dapur.

Pusat ini diwujudkan bukan untuk menggantikan pendidikan formal tetapi sebagai pusat pembelajaran tambahan, terutama bagi yang keciciran sekolah kerana sebab seperti kegagalan menyesuaikan diri dan ketidakmampuan mengatasinya.

Kanak-kanak juga belajar menanam sayur di pusat ini.

“Sebenarnya, ia idea kanak-kanak ini untuk menanam sayur apabila kami memberitahu kekurangan dana untuk meneruskan operasi. Oleh itu, mereka kini membantu tukang kebun menguruskan kebun sayur,” kata Ewok, yang mempunyai diploma Penyiaran (daripada TV3) dan ijazah dalam filem dan video daripada Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan.

Guru Jalil Pariman, 23, terlibat di pusat sejak peringkat perancangan. COAC juga menghantarnya ke pusat-pusat yang sama di seluruh negara sebagai pendedahan dan mengambil ilmu yang berguna sebelum kembali mengajar sepenuh masa di PDK.

Jalil, yang bersekolah formal sehingga tingkatan empat, mengajar Bahasa Malaysia dan sedikit bahasa Inggeris kepada anak-anak yang lebih muda. Dia juga mengajar kelas membaca orang dewasa.

“Kami tidak mempunyai masalah mengajar tetapi ada cabaran lain, seperti kekurangan buku teks dan sumber,” katanya.

Tahun depan, Miwes berkata pusat itu akan menghadapi masalah pendanaan kerana penyumbang utama akan menamatkan penajaannya sebanyak RM75,000, yang digunakan untuk membayar gaji, kos pentadbiran dan makanan.

“Dengan hanya satu setengah bulan lagi yang tinggal sebelum tahun baru, sukar memperoleh dana untuk tahun akan datang,” katanya. – 12 November, 2017.

Pusat Didikan Komuniti Kampung Tual mempunyai perpustakaan, kuarters untuk guru, dewan dan beberapa bilik darjah. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 12 November, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen