Perdana Menteri Slovenia umum letak jawatan


Marjan Sarec terkenal sebagai pelawak yang kemudian menjadi perdana menteri pada tahun 2018. – Gambar AFP, 27 Januari, 2020.

PERDANA Menteri Slovenia Marjan Sarec pada hari Isnin mengumumkan bahawa beliau akan meletak jawatan, dan pilihan raya akan diadakan.

Pengunduran beliau itu adalah berikutan peletakan jawatan menteri kewangannya daripada kerajaan minoriti Slovenia.

“Dengan anggota Parlimen dan gabungan ini saya tidak dapat penuhi tuntutan rakyat,” katanya kepada wartawan.

“Perkara paling jujur ​​yang boleh kita lakukan sekarang ialah pilihan raya awal… untuk bertanya sama ada mereka mempercayai saya dan adakah mereka mahu saya terus berkhidmat,” tambah Sarec, yang terkenal sebagai bekas pelawak yang kemudian menjadi perdana menteri pada tahun 2018.

Peletakan jawatan itu diumumkan selepas Menteri Kewangan Andrej Bertoncelj mengumumkan bahawa beliau akan berundur dari terjerumus dalam konflik dalaman gabungan politik yang memiliki lima anggota.

Pada bulan Disember, gabungan itu hampir-hampir tidak berjaya melantik seorang menteri perpaduan baharu selepas Parti Kebangsaan Slovenia bersetuju untuk menahan diri daripada mengundi.

Presiden Slovenia Borut Pahor kini perlu memulakan perbincangan dengan parti-parti di parlimen untuk melihat sama ada wujud peluang untuk mereka bentuk gabungan baru yang boleh menguasai majoriti parlimen. – AFP, 27 Januari, 2020. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen