Blues untuk rakyat


Meor Yusof Aziddin

“KELAMBU usang idaman nyamuk
Senang dicabul kawan sesayap
Bangsaku masih mengantuk
Pagi petang tersangap-sangap” 

(Blues Untuk Rakyat — Love Hunters)
 
Lirik di atas adalah sebahagian daripada lirik lagu kumpulan rock blues dari Singapura, Love Hunters, komposernya Art Fazil. Lagu ini dicipta untuk album Love Hunters yang ketiga pada 1991.

Saya percaya orang kenal Love Hunters sebab lagu ‘Sambutlah Kasih’ yang lebih mendapat perhatian, untuk lagu ‘Blues Untuk Rakyat’ peminatnya hanya segelintir saja, apatah lagi untuk menjadi pilihan anak-anak muda hari ini.

Baru-baru ini saya ke bengkel motosikal di kawasan rumah saya, AU3 Keramat untuk menukar minyak hitam dan sebagainya. Jam 9.30 pagi, yang ada hanya tuan punya kedai, dialah bos dan dialah kuli. Tiga pekerjanya belum sampai lagi.

“Biasalah, bang, budak-budak kita sekarang ni, kita bayar gaji lambat diorang bising, kerja malas,” katanya sambil menukar tayar motor salah seorang pelanggan.

Inilah masalah yang tidak akan berkesudahan dengan anak-anak bangsa kita. Bukan sekali dua, setiap kali saya ke bengkel tersebut, bos yang buat kerja, kuli jam 10 baru sampai.

Di kawasan rumah saya, sudah ada warung roti canai milik warga Myanmar yang beroperasi dari jam 6 pagi sampai tengahari. Di sebelah warung tersebut juga terdapat sebuah warung roti canai milik orang kita.

Yang tebar roti canainya bos, kulinya warga Bangladesh. Yang buka kedai kuli, biasanya bos sampai lambat sikit daripada kuli dan biasanya waktu saya sampai ke warung tersebut yang tebar roti canai pekerjanya yang berasal dari Bangladesh itu.

Lama kelamaan apabila dia sudah mahir, dia akan buka sebuah warung dan jadi bos.
Kita ke KL Sentral, terdapat berbagai kedai serbanika di situ seperti 7-Eleven, MyNews, yang kebanyakan pekerjanya terdiri dalam kalangan warga asing belaka.

Anak muda kita hari ini, sekolah malas, kerja pun malas tapi duit nak. Kalau kita tanya apa muzik yang menjadi pilihan mereka ini, rata-rata mereka ini peminat Aiman Tino dan yang sewaktu dengannya.

Lagu Aiman Tino ‘Ku Rela Dibenci’ ini, kalau lihat di YouTube, jumlah penontonnya berpuluh juta.

“Ku ketawa kau menangis
Engkau tertawa aku menangis
Hanya dirimu oh sayangku
Kesudahan tiada henti
Hanya yang tinggal
Igauan mimpi ternanti-nanti” 

(Ku Rela Dibenci — Aiman Tino)
 
Bila kita baca sebahagian lirik lagu Aiman Tino ini, kita tertanya-tanya apa mesej yang kita boleh dapat daripada lagu yang seperti ini? 

Sudahlah bahasanya seperti tahap sekolah rendah, tak ada langsung nilai yang membina dalam lagu yang seperti ini. Kebanyakan yang suka lagu yang seperti ini para remaja dan anak-anak muda belaka.

Mereka ini seperti yang kita lihat jam 1 pagi masih melepak di kedai mamak, malas bekerja tapi dalam bab bergaya nombor satu walau dalam poket duit cukup-cukup untuk tambang tren atau bas saja.
 
Kalau kita teliti perkembangan lagu-lagu Melayu popular, dari tahun 70-an dulu sampailah ke hari ini, tema yang mendapat tempat di hati peminat adalah tema putus cinta belaka. 

Anak muda kita sudah diprogramkan minda mereka ini untuk dibelai dengan lagu-lagu cinta dan kecewa belaka.

Sama juga dalam bab buku dan bahan bacaan. Yang laku di pasaran cuma novel cinta belaka seperti “Pakweku  Posmen” antaranya.

Seperti kata seorang kawan saya yang matanya tidak sempurna seperti kita tapi minat yang mendalam terhadap buku.

“Di Malaysia ini, yang membaca buku yang serius cuma seribu orang saja, Meor.”

Inilah dilema yang membelenggu jiwa anak muda kita hari ini. 

Bak kata Rausyanfikir dalam lagu mereka, Ali Malas:

“Ali kau harus belajar maju diri
Jangan menumpang di bumi sendiri
Kilang ladang dan juga sawah padi
Itu kunci kemajuan pribumi
Ali dunia pantas berlari
Sedang engkau asyik sibuk bermimpi
Dalam diam tanpa kau sedari
Tanah pusaka dirompak di siang hari” 

(Ali Mim Alif Lam Sin – Rausyanfikir)
 
Lagu Ali Malas yang diterbitkan pada tahun 1993 ini masih kekal relevan untuk orang Melayu sampailah ke hari ni. 

Dengar dan fikirkanlah, hai anak-anak muda! – 5 November, 2017.

* Meor Yusof Aziddin ialah seorang pemuzik, penyanyi folk yang telah menghasilkan 10 album antara 2001 dan 2013, juga penulis buku bertema kehidupan.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen