'Macam mana nak suruh SPR langgar arahan polis?'


Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun berkata beliau mengalu-alukan sebarang tindakan undang-undang dan sedia menjawab di Parlimen.– Gambar fail The Malaysian Insight, 13 November, 2019.

SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) tidak boleh melanggar undang-undang yang ditetapkan oleh pihak polis, kata pengerusinya Azhar Azizan Harun, menjawab kritikan terhadap beliau yang dilemparkan oleh pembangkang dan badan pemantau pilihan raya bebas Bersih 2.0.

Ketua Pembangkang Ismail Sabri Yaakob dan Bersih menyelar SPR kerana pengumuman badan pengurus pilihan raya itu semalam mengenai peraturan baru berkempen yang ditetapkan oleh pihak polis.

“Saya mengalu-alukan sebarang tindakan undang-undang (terhadap SPR). Saya sentiasa sedia ke Parlimen untuk menjawab apa juga bentuk tuduhan terhadap tanggungjawab saya sebagai Pengerusi SPR pada bila-bila masa,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau mengulas kenyataan Ismail mahu menyaman SPR serta mengemukakan usul di Dewan Rakyat membantah peraturan baharu yang mewajibkan permit polis bagi program kempen dari rumah ke rumah.

Malam tadi, Ketua Polis Johor Mohd Kamarudin Md Din menjelaskan syarat tambahan dalam permit berkempen dari rumah ke rumah itu bertujuan mengelak penyokong dua parti berlainan bertembung.

Polis juga sudah memberi taklimat kepada wakil semua parti politik dan mereka sudah memberi jaminan akan bekerjasama, tambah Kamaruddin.

Mengulas kenyataan Ismail bahawa sebagai pengerusi SPR beliau sepatutnya boleh menasihati polis, Azhar berkata hujah naib presiden Umno itu tidak berasas.

“(Hujah Ismail) mencerminkan mentaliti terkepung sesetengah ahli politik yang mahu meraih simpati,” katanya.

Katanya, cadangan Ismail supaya beliau menasihati polis sangat “membingungkan dan memeranjatkan”.

“Beliau tidak pernah dengarkah prinsip undang-undang pentadbiran yang tidak membenarkan pegawai awam daripada bertindak di luar bidang kuasanya atau ultra vires?

“Daripada dapatkan nasihat untuk saman SPR, lebih molek beliau dapatkan sedikit nasihat tentang doktrin ulran vires,” katanya.

Mengenai Bersih, Azhar berkata sebagai pengerusi SPR tugas beliau ialah menegakkan undang-undang dan bukan melanggarnya.

“Salah untuk SPR minta orang melawan arahan yang dikeluarkan oleh polis dala melaksanakan kuasa yang diberikan oleh undang-undang kepada mereka,” katanya.

Bersih dalam satu kenyataan hari ini bertanya kepada SPR kenapa badan itu tidak menolak cadangan polis mahu memperkenalkan peraturan baharu kempen.

Semalam Azhar menyifatkan kritikan terhadap peraturan baru yang diminta oleh polis itu sebagai bermotifkan politik serta didorong niat jahat. – 13 November, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen