Rayuan balas hukuman Wan Ji sebelum PRU14 lagi, kata Peguam Negara


Penceramah bebas Wan Ji Wan Hussin dijatuhi hukuman penjara oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam yang mengekalkan sabitan bagi kesalahan mengikut Akta Hasutan.– Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 12 Julai, 2019

RAYUAN balas untuk menambah hukuman penjara ke atas penceramah bebas Wan Ji Wan Hussin mengikut Akta Hasutan 1948 dibuat sebelum Pakatan Harapan menang Pilihan Raya Umum ke-14 lagi, kata Peguam Negara Tommy Thomas.

Wan Ji atau peguamnya pula tidak juga membuat representasi kepada pihak Peguam Negara untuk meminta kes disemak semula, selepas Pakatan Harapan jadi kerajaan, tambah Thomas.

“Berdasarkan kronologi kejadian, adalah jelas bahawa rayuan balas oleh pihak pendakwaan telah dibuat sebelum PRU14.

“Tiada representasi bertulis dikemukakan oleh Tertuduh mahupun peguambelanya kepada saya, dan saya secara peribadi tidak sedar tentang kes ini sehingga Mahkamah Tinggi membuat keputusan pada 9hb Julai 2019 dan diketahui umum,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Thomas mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam menambah hukuman ke atas Wan Ji selepas rayuannya terhadap sabitan dan hukuman mengikut Akta Hasutan ditolak.

Wan Ji, 37, dikenakan hukuman penjara sembilan bulan pada April 2014 selepas didapati bersalah atas tuduhan menghina Sultan Selangor, mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan, melalui satu tulisannya di Facebook pada November 2012.

Pada Selasa lalu, Mahkamah Tinggi Shah Alam bukan saja menolak rayuan Wan Ji tetapi menambahkan hukumannya untuk tiga bulan lagi, atas permintaan pihak pendakwaan.

Susulan keputusan mahkamah itu, beberapa pihak mempersoalkan kewajaran pihak Peguam Negara membuat rayuan balas ketika kerajaan sudah mengumumkan hasrat mahu memansuh atau meminda Akta Hasutan.

Peguam Wan Ji jawab Tommy Thomas

Sementara itu, peguam bela Wan Ji, Mohd Radzlan Jalaluddin mempersoalkan jawapan Thomas yang menyalahkan peguam dan tertuduh tidak hadir semasa pengurusan kes dan tidak memasukkan representasi untuk semakan semula.

Kata Radzlan, Wan Ji dikecualikan hadir oleh mahkamah sepanjang pengurusan kes manakala beliau tidak hadir untuk sebutan pada 30 April lalu kerana ada kes lain dan diwakilkan oleh timbalan pendakwa raya.

Mengenai tidak memasukkan representasi, Radzlan menjawab representasi sudah dibuat oleh badan hak asasi Suara Rakyat Malaysia (Suaram) sejak 8 Oktober 2018 lagi, tetapi tiada jawapan daripada pihak Thomas sehingga hari rayuan didengar.

“Pada hari pendengaran rayuan tersebut saya telah bertanya terus kepada Timbalan Pendakwa Raya yang mengendalikan kes “Tuan tak nak tarik balik ke rayuan tuan” dia jawab “tiada arahan”.

“Saya tanya lagi “representasi?” Dia jawab “Tiada jawapan”.

“Dia (timbalan pendakwa raya) sedar tentang representasi,” katanya, dalam satu kenyataan di Facebook.

Radzlan meminta Thomas supaya tidak menyalahkan sesiapa sebaliknya melakukan apa yang sepatutnya beliau lakukan.

“Saya buat kerja saya… tuan buat kerja tuan. Saya hormat semua pihak… tapi hari ini tuan tidak hormat saya!,” katanya.

Pada Julai 2018, timbalan pendakwa raya Wan Shaharuddin Wan Ladin memberitahu Mahkamah Rayuan pihak Jabatan Peguam Negara akan mengkaji semula semua kes hasutan yang sedang berjalan susukan dasar semasa kerajaan yang menyemak semula Akta Hasutan.

Katanya, kajian semula itu bagaimanapun hanya atas kes yang telah dibuat representasi kepada Pejabat Peguam Negara.

Sejak itu, Peguam Negara menarik balik beberapa kes hasutan termasuk tiga pertuduhan ke atas Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim yang dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 27 Julai 2018. – 12 Julai, 2019


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen