Imam besar Al-Azhar tegur ketidakadilan dalam poligami


Imam Besar Al-Azhar Sheikh Ahmed al-Tayeb berkata ketidakadilan yang berlaku dalam poligami kerana kurangnya pemahaman terhadap al-Quran dan sunnah Nabi. – Gambar EPA, 3 Mac, 2019.

IMAM besar institusi pendidikan terkenal Al-Azhar Mesir, Sheikh Ahmed al-Tayeb, menggambarkan poligami sebagai “ketidakadilan” bagi wanita.

“Poligami sering berlaku tidak terhadap wanita dan anak,” kata ulama berpengaruh itu, dalam petikan yang disiarkan di Twitter petang Jumaat oleh Al-Azhar.

Amalan ini adalah hasil daripada “kekurangan pemahaman al-Quran dan sunnah,” katanya.

Tayeb juga membangkitkan isu itu dalam rancangan mingguan televisyen Jumaat, memberitahu penonton: “Mereka yang mengatakan perkahwinan perlulah berpoligami adalah salah”.

Beliau menambah al-Quran mengatakan untuk melayakkan seorang lelaki Islam mempunyai ramai isteri, dia “harus mematuhi syarat keadilan - dan jika tiada keadilan maka diharamkan untuknya mempunyai banyak isteri”.

Selepas komentar itu mencetuskan perdebatan sengit di media sosial, Al-Azhar pada Sabtu menjelaskan beliau tidak menggesa pengharaman poligami.

Dalam ulasannya pada Jumaat, Tayeb menggesa agar cara isu berkaitan wanita ditangani dirombak.

“Wanita mewakili separuh masyarakat, jika kita tidak peduli dengannya, seolah-olah kita berjalan dengan hanya menggunakan sebelah kaki,” katanya dalam kenyataan yang disiarkan di Twitter.

Pendekatan besar imam disambut baik oleh Majlis Kebangsaan Mesir untuk Wanita.

“Agama Islam menghormati wanita - ia membawa keadilan dan banyak hak yang tidak wujud sebelum ini,” kata presidennya, Maya Morsi. – AFP, 3 Mac, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen