Hakim Hamid enggan beri kenyataan kepada SPRM


Minggu lalu, Hamid Sultan Abu Backer mendakwa dalam afidavitnya ada ahli badan kehakiman berkonspirasi menipu kerajaan. - Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 18 Februari, 2019.

HAKIM Mahkamah Rayuan Hamid Sultan Abu Backer menolak kenyataannya dirakam oleh petugas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung afidavitnya atas dakwaan salah laku kehakiman.

Pagi ini, lima pegawai SPRM termasuk Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Azam Baki bertemu hakim di mahkamah untuk dirakam kenyataannya.

Bagaimanapun Hamid enggan kenyataannya direkod dan mengatakan dia hanya akan memberikan kenyataan kepada petugas khas untuk Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

Hamid diwakili peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla dan Joy Appukuttan dalam pertemuan dengan pasukan SPRM.

“Dia hanya akan bercakap sehingga pasukan petugas dan RCI dibentuk,” kata Haniff ketika dihubungi.

Katanya, lima pegawai SPRM datang kira-kira jam 8.30 pagi dan keluar kira-kira sejam kemudian.

Minggu lalu, Hamid mendakwa dalam afidavitnya anggota badan kehakiman bersekongkol untuk menipu kerajaan.

Afidavit yang ditonton oleh The Malaysian Insight itu menyokong permohonan peguam Sangeet Kaur Deo untuk mengisytiharkan ketua hakim gagal mempertahankan integriti dan kredibiliti badan kehakiman selama dua kes yang didakwa mendapat campur tangan kehakiman. 

Hamid mendakwa beberapa pegawai tertinggi kehakiman menolong pihak swasta menipu kerajaan.

Beliau juga mendakwa ada hakim terkemuka lain yang memihak kepada bekas kerajaan.

Hamid dalam afidavitnya berulang kali menegaskan keperluan penubuhan Surujanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat perkara itu. – 18 Februari, 2019.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen