Maszlee enggan ulas kedudukannya sebagai presiden UIAM


Zaim Ibrahim

Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata mahasiswa kini menyokongnya dengan agenda perubahan yang dibawa. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 2 Oktober, 2018

MENTERI Pendidikan Maszlee Malik terus enggan memberi sebarang komen tentang pelantikannya sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang mendapat bantahan banyak pihak termasuk ditentang hebat oleh aktivis mahasiswa, Gabungan Pembebasan Akademik IPT (GPAIPT).

Maszlee sebaliknya menegaskan, mahasiswa itu kini menyokong beliau dengan agenda perubahan yang beliau bawa iaitu meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) untuk membebaskan kekangan ke atas mahasiswa.

Menurut Maszlee, pelantikannya sebagai presiden UIAM adalah isu yang sudah lepas.

“Tengok cerita ke depan lah, jangan cerita ke belakang. Mahasiswa pun tak bincang benda (pelantikan sebagai presiden UIAM) itu lagi.

“Sekarang ini, mahasiswa telah bersetuju mendukung perubahan yang saya bawa. Mahasiswa bersama saya,” katanya kepada media majlis penyampaian watikan pelantikan ahli Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan di pejabatnya di Putrajaya.

Ketika ditanya sekali lagi adakah mahasiswa menyokong beliau sebagai Presiden UIAM, beliau juga tidak menjawab tetapi bertegas bahawa mahasiswa menyokongnya.

Presiden GPAIPT, Asheeq Ali dalam reaksi segera bagaimanapun menjelaskan kepada The Malaysian Insight, pihaknya menyokong dasar perubahan yang mahu Maszlee laksanakan tetapi itu tidak mengubah pendirian mereka menolak pelantikannya sebagai Presiden UIAM.

Asheeq menjelaskan, mesyuarat wakil mahasiswa dengan Mazslee semalam tidak membincangkan isu pelantikan menteri pendidikan itu sebagai presiden UIAM kerana mesyuarat itu mempunyai agenda yang lain.

“Ketika mesyuarat semalam, pada awalnya saya memberitahu kepada Maszlee kami masih menentang (beliau sebagai presiden UIAM) tetapi kerana mesyuarat itu mengenai agenda yang lebih besar, perkara tersebut tidak dibincangkan,” jelas beliau.

GPAIPT dalam kenyataannya semalam berkata Maszlee bersetuju mencadangkan beberapa pindaan undang-undang melibatkan isu kebebasan mahasiswa, hasil perbincangan kedua-dua pihak.

Antara perubahan yang dipersetujui ialah melibatkan mahasiswa dalam Jawatankuasa Pemansuhan Auku dan mengiktiraf GPAIPT sebagai badan pemantau sah di dalam pilihan raya kampus.

Maszlee juga akan membentangkan beberapa pindaan undang-undang di Parlimen bulan depan untuk memberi lebih kuasa kepada mahasiswa melalui pindaan antaranya ke atas Auku dan Akta Institusi Pengajian Tinggi Swasta.

Kumpulan aktivis mahasiswa itu sebelum ini mendesak Maszlee menolak pelantikannya sebagai presiden UIAM, namun menteri itu berkata namanya dicadangkan oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Atas sebab itu, kumpulan mahasiswa itu memberi masa kepada beliau namun selepas tempoh itu telah pun tamat beliau masih tidak memberi sebarang jawapan.

Aktivis mahasiswa itu kemudiannya menggerakkan siri jelajah ke universiti di seluruh negara untuk mendesak Maszlee meletak jawatan sebagai presiden UIAM dan mengajak mahasiswa berperanan sebagai suara semak imbang ke atas kerajaan. – 2 Oktober, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen