Pegawai Perbendaharaan AS jumpa pihak berkuasa Malaysia berhubung sekatan


PEGAWAI dari Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS) akan ke Malaysia dan Singapura ketika Washington menghentikan pembiayaan untuk Iran dan kumpulan proksinya serta mengelak sekatannya ke atas Rusia, lapor Reuters.

Agensi berita itu berkata sumber telah mendakwa bahawa terdapat lonjakan wang yang dipindahkan ke Iran dan proksinya, termasuk Hamas, melalui sistem kewangan Malaysia.

Menurut sumber, setiausaha untuk keganasan dan risikan kewangan Perbendaharaan AS, Brian Nelson, akan membincangkan kebimbangan mereka dan risiko sekatan yang ditimbulkan oleh aktiviti tersebut.

Perbincangan itu juga akan diadakan dengan peguam umum Perbendaharaan AS, Neil MacBride.

Lawatan ke kedua-dua negara itu berikutan tumpuan Perbendaharaan AS terhadap pembiayaan pengganas melalui Asia Tenggara.

Ini, kata sumber itu, termasuk usaha mengumpul dana dan penjualan minyak Iran haram.

Pada Disember, jabatan itu mengenakan sekatan ke atas empat syarikat berpangkalan di Malaysia yang didakwanya sebagai barisan hadapan yang menyokong pengeluaran dron Iran.

Washington baru-baru ini telah mengenakan sekatan lanjut yang menyasarkan Iran, termasuk ke atas dron Iran yang digunakan oleh Rusia dalam perang di Ukraine, ketika AS telah berusaha untuk meningkatkan tekanan ke atas Tehran selepas serangannya ke atas Israel. – 3 Mei, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen