Bursa dibuka rendah selepas cuti Hari Raya


Bursa Malaysia dibuka lebih rendah hari ini disebabkan oleh kekurangan peserta pasaran ketika para pedagang mengambil cuti panjang Hari Raya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 April, 2024.

BURSA Malaysia dibuka rendah pagi ini, disebabkan kekurangan peserta dalam pasaran, dengan peniaga mengambil cuti Hari Raya tambahan selepas Rabu dan Khamis, kata penganalisis seperti dilaporkan Bernama.

Pada 9.18 pagi, FBM KLCI susut 3.56 mata kepada 1,549.95, berbanding penutupan Selasa pada 1,553.51. Indeks penanda aras dibuka 0.58 mata lebih tinggi pada 1,554.09.

Di pasaran lebih luas, kaunter rugi mengatasi kaunter untung 249 berbanding 237, manakala 369 kaunter tidak berubah, 1,488 tidak diniagakan dan 11 yang lain digantung.

Jumlah dagangan berjumlah 365.68 juta unit bernilai RM201.25 juta.

Sementara itu, Inter-Pacific Research berkata keadaan pasaran jangka pendek berkemungkinan kekal tidak menentu susulan penarikan semula indeks global dengan hasil data inflasi AS yang melampaui jangkaan.

Firma penyelidikan itu berkata bacaan Indeks Harga Pengguna (CPI) yang tinggi  menjejaskan harapan bagi penurunan kadar faedah awal.

Ramalan kini menunjukkan inflasi mungkin akan kekal tinggi dalam tempoh lebih panjang, yang boleh mengakibatkan pengurangan kadar faedah pada September berbanding dengan jangkaan sebelum ini yang meramalkan pengurangan pada Jun.

The Malaysian Insight melaporkan angka inflasi bulanan terkini AS mengecewakan harapan untuk penurunan kadar faedah pada Jun, yang mengakibatkan perubahan dalam pasaran Asia semalam. – 12 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen