Terserah Lembaga Pengampunan putuskan tahanan rumah Najib, kata PM


Perdana Menteri Anwar Ibrahim ketika berucap pada konvensyen khas ulang tahun ke-25 PKR di Shah Alam.– Gambar Facebook, 21 April, 2024.

SEBARANG keputusan yang dibuat dalam Lembaga Pengampunan berhubung perkara berkaitan Najib Razak yang dipenjarakan adalah muktamad, kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim hari ini.

Menurutnya, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kata putus sebagai pengerusi Lembaga Pengampunan, dan kerajaan persekutuan tidak akan mempersoalkan kuasa raja.

Ini termasuk sebarang keputusan raja mengenai penahanan rumah Najib, tambahnya.

Beliau mengulangi bahawa beliau tidak akan campur tangan dalam mana-mana perintah tambahan untuk memberikan Najib tahanan rumah, walaupun dikritik kerana tidak melakukan apa-apa.

“Perkara ini di bawah bidang kuasa Lembaga Pengampunan dan titah raja. Itu jawapan saya, berdasarkan perbincangan dengan Peguam Negara dan maklumat daripada raja-raja Melayu dan raja.

“Kami tidak cuba untuk mengurangkan keputusan yang dibuat oleh hakim. Entah bagaimana, pihak tertentu tidak berpuas hati dengan (pendirian kami).

“Pendirian kita jelas, keputusan mesti dibuat dalam mesyuarat Lembaga Pengampunan dan keputusan muktamad raja juga perlu dibuat dalam mesyuarat Lembaga Pengampunan.

“Sehingga kini tidak ada tindakan kerajaan yang menyinggung peranan dan kuasa raja-raja Melayu.

“Mereka yang tidak memahami keputusan itu, mereka tidak layak menjadi pengulas politik,” katanya ketika berucap pada konvensyen khas ulang tahun ke-25 PKR di Shah Alam.

Jumaat lalu, Anwar berkata beliau tidak mahu campur tangan dalam perkara itu sambil berkata kerajaan menghormati kebebasan Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan oleh Agong.

Najib telah memfailkan permohonan undang-undang untuk mendapatkan jawapan sekiranya terdapat perintah tambahan daripada bekas Agong membenarkan beliau menjalani baki hukuman di bawah tahanan rumah.

Bagi menyokong permohonan Najib, Timbalan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno Ahamd Zahid Hamidi memfailkan afidavit untuk mengesahkan kewujudan perintah tambahan itu.

Menjawab pengkritik

Anwar turut mengecam pengkritik kerajaannya, mengucapkan selamat maju jaya dalam usaha mewujudkan perpecahan dalam kerajaan perpaduan.

“Kepada kumpulan orang ini, saya ingin mengucapkan selamat maju jaya dan selamat tinggal.

“Ia tidak akan berjaya,” katanya.

Beliau berkata kerajaan perpaduan itu kukuh tanpa sebarang keretakan antara parti.

Anwar juga menambah bahawa pengkritik mendakwa rakyat menderita kerana kerajaan tidak melakukan apa-apa.

“Tanya mereka siapa yang menderita? Adakah mereka yang bergelar Datuk dan Tan Sri?” tanya Anwar.

Presiden PKR itu juga berkata partinya telah mengharungi pelbagai dugaan dan cabaran kerana mempunyai idealisme.

Bagaimanapun, tambahnya, tidak pernah ada satu peristiwa di mana idealisme dikekalkan sepanjang zaman.

“Jadi, kita mesti gilap idealisme ini,” tambah Anwar.

Menurutnya, tarikan terhadap kekayaan, kemewahan dan aset telah memesongkan banyak pihak.

“Kita juga telah melihat pengkhianatan dalam parti. Sebab itu dalam muktamar khas ini, kita mesti bersedia menilai apa yang menjadikan PKR sebagai tonggak dalam perjuangan yang diceburi,” kata Anwar. – 21 April, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen