Serangan akan terus diasak, amaran Hezbollah pada Israel


Hampir setiap hari berlaku insiden berbalas tembakan di sempadan antara tentera Israel dan Hezbollah, sekutu pejuang Palestin sejak serangan pejuang Hamas pada 7 Oktober. – Gambar AFP, 20 Januari, 2024.

GERAKAN Hezbollah memberi amaran kepada Israel, rejim zionis itu akan menerima “tamparan sebenar” jika ia meluaskan konflik di sepanjang sempadan Lubnan-Israel.

Sejak serangan mengejut pejuang Hamas di wilayah selatan Israel pada 7 Oktober, hampir setiap hari berlaku insiden berbalas tembakan di sempadan antara tentera Israel dan Hezbollah, sekutu pejuang Palestin.

Israel terus-terusan membedil perkampungan di sempadan, dengan keganasan itu membunuh lebih 195 mangsa di Lubnan, termasuk sekurang-kurangnya 142 pejuang Hezbollah, menurut kiraan AFP.

“Jika Israel bertindak meluaskan keganasannya, tamparan keras akan singgah ke mukanya sebagai balasan,” kata pemimpin kanan Hezbollah, Naim Qassem dalam satu kenyataan.

Usaha mengembalikan kestabilan di sempadan adalah selaras dengan desakan mengakhiri keganasan di Gaza, katanya.

“Musuh perlu tahu kami semua sudah bersedia, dan kami bersiap sedia atas prinsip yang keganasan boleh berterusan.”

Kenyataan itu dibuat susulan serangan udara Israel yang menghancurkan sekurang-kurangnya tiga rumah di selatan Lubnan semalam.

Agensi berita Lubnan, NNA melaporkan empat rumah menjadi sasaran sejak pagi oleh tentera udara Israel di Kfar Kila, sempadan Lubnan-Israel.

Tentera Israel berkata ia melancarkan serangan udara dan artileri serta kereta kebal ke arah pos Hezbollah dan infrastruktr gerakan itu di sekotr Kfar Kila. – AFP, 20 Januari, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen