Bekas juara dunia lompat galah Shawn Barber meninggal dunia


Bekas juara dunia lompat bergalah Shawn Barber meninggal dunia pada usia 29 tahun akibat "komplikasi perubatan". – Gambar AFP, 19 Januari, 2024.

BEKAS juara dunia lompat bergalah Shawn Barber meninggal dunia pada usia 29 tahun akibat “komplikasi perubatan,” lapor Agensi Berita Jerman (dpa) pada Khamis, memetik jabatan olahraga Universiti Akron di Ohio, Amerika Syarikat di mana mendiang pernah belajar.

Barber meninggal dunia di kediamannya di Kingwood, Texas, pada Rabu dan punca kematian belum diketahui. Dia jatuh sakit dan mengalami masalah kesihatan untuk tempoh seketika.

Barber meraih gelaran juara dunia pada 2015 di Beijing ketika berusia 21 tahun menerusi lompatan setinggi 5.90 meter merangkul kejohanan dunia pertama buat Kanada dalam acara lompat bergalah.

Lima bulan kemudian dia memecah rekod kebangsaannya sendiri menjadikannya lelaki termuda yang pernah melepasi halangan setinggi 6.00 meter.

Badan induk lompat bergalah World Athletics memaklumkan pihaknya “turut bersedih” atas berita kematian Barber. – Bernama, 19 Januari, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen