Netanyahu secara terbuka tolak desakan AS


PERDANA Menteri Israel Benjamin Netanyahu memberitahu Amerika Syarikat beliau menentang penubuhan sebuah negara Palestin sebaik sahaja konflik di Gaza berakhir.

Dalam satu sidang akhbar, Netanyahu berikrar untuk meneruskan serangan di Gaza sehingga menang sepenuhnya: pemusnahan Hamas dan pembebasan tebusan Israel, sambil menambah ia boleh mengambil masa “berbulan-bulan lagi”, lapor BBC.

Dengan hampir 25,000 rakyat Palestin terbunuh di Gaza dan 85% daripada penduduk di kawasan itu kehilangan tempat tinggal, Israel berada di bawah tekanan kuat untuk mengekang serangannya dan terlibat dalam perbincangan bermakna bagi menamatkan perang.

Sekutu Israel, termasuk AS - dan banyak musuhnya - menggesa kebangkitan semula “penyelesaian dua negara” yang telah lama tidak aktif, yang mana pada masa depan, negara Palestin akan duduk bersebelahan dengan negara Israel.

Ramai berharap krisis semasa boleh memaksa pihak yang bertelagah kembali kepada diplomasi, sebagai satu-satunya alternatif yang berdaya maju kepada kitaran keganasan yang tidak berkesudahan. Namun komen daripada  Netanyahu menunjukkan niat sebaliknya.

Semasa sidang akhbar pada Khamis, beliau berkata Israel mesti mempunyai kawalan keselamatan ke atas semua tanah di barat Sungai Jordan, yang akan merangkumi wilayah mana-mana negara Palestin masa depan.

“Ini adalah syarat yang perlu, dan ia bercanggah dengan idea kedaulatan (Palestin). Apa yang perlu dilakukan? Saya memberitahu kebenaran ini kepada rakan-rakan Amerika kita, dan saya juga menghentikan percubaan untuk mengenakan realiti kepada kita yang akan membahayakan keselamatan Israel, ” katanya.

Sejak serangan 7 Oktober  Hamas membunuh kira-kira 1,300 warga Israel dan menjadikan kira-kira 240 tebusan - AS telah menyokong haknya untuk mempertahankan diri.

Namun apabila jumlah kematian di Gaza telah meningkat, dan serangan berleluasa daripada Israel, pihak Barat telah menyeru agar Israel menghentikannya.

White House berulang kali cuba mempengaruhi dasar ketenteraan Israel  dan menyeru penyelesaian dua negara, dengan peranan sebagai Pihak Berkuasa Palestin dalam pasca konflik Gaza. – 19 Januari, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen