Iran sasaran akhir Netanyahu


KETIKA tulisan ini digarap Perang Gaza yang bermula pada Subuh Sabtu 7 Oktober 2013 telah masuk ke hari ke-82. Pada 24 November hingga 30 November 2023 satu gencatan senjata untuk pertukaran tawanan berlaku. Kemudian perang diteruskan.

Kelmarin 27 Disember 2023 Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dilaporkan memberi arahan kepada pasukan tentera Israel untuk memperkemas dan mempertingkatkan serangan ke atas Gaza.

Dunia diberitahu tujuan asal Netanyahu ialah memusnahkan Hamas. Membasmi Briged Al-Qassam dan Islamik Jihad dan apa saja bentuk perlawanan yang menentang Israel dari Gaza.

Pihak berwajib Lembaga Kesihatan Gaza telah berkali-kali mengumumkan statistik jumlah kematian dan kecederaan. Paling akhir jumlah yang gugur telah melintas 20,000. Majoriti yang gugur adalah wanita dan kanak-kanak.

Mati bukan kena tembakan peluru tapi mati dari ledakan bom yang gugur dari udara.

Kelmarin 27 Disember 2023 media telah melaporkan bagaimana Netanyahu enggan memberi ahu dunia apa perancangan masa depan ke atas Gaza. Apa rancangan Zionis Israel pascaperang.

Apakah betul hanya untuk memusnahkan Hamas dan gerilanya?

 Dari apa yang berlaku amat jelas Gaza yang dibom telah menjadi padang jarak padang tekukur. Tidak dapat dinafikan Israel mahu menghalau keluar semua 2.2 juta warga Gaza. Yang mati kena bom hanyalah iklan untuk menakutkan yang lain untuk bersedia menjadi orang pelarian.

Ini taktik yang sama ketika Zionis Israel melancarkan Nakba pertama pada tahun 1948.

Pembantaian beramai-ramai di Dier Yassin telah berlaku pada 9 April 1948. Pasukan pengganas Zionis yang dipanggil Irgun dan Lehi telah membunuh 107 orang kampung – majoriti perempuan dan kanak-kanak.

Kampung Dier Yassin penduduknya seramai 800 orang semua lari kerana takut. Kampung jadi kosong. Taktik menakutkan ini berjaya menghalau 750,000 Arab Palestin untuk menjadi orang pelarian. Tanah dan kampung yang mereka tinggalkan diambil oleh Yahudi pendatang baru dari Eropah untuk menjadi Israel.

Kali ini serangan ke atas Gaza ialah Nakba 2. Dalam Nakba 1, Arab Palestin dibunuh dengan peluru, pisau dan belantan. Dalam Nakba 2 mereka dibom dari udara. Tujuan masih sama. Arab Palestin wajib semuanya dibunuh, dipenjara atau dihalau keluar. Seluruh bumi Palestin mahu di Yahudikan. Ini projek Ketuanan Yahudi.

Apakah ini sahaja agenda Zionis?

Saya merasakan ada projek yang lebih besar yang dalam perancangan para Zionis dan penyokong Israel. Saya tidak mahu dilihat sebagai menabur teori konspirasi anti-Yahudi. Tapi apa yang telah dan sedang berlaku meyakinkan diri saya bahawa ada perancangan yang lebih besar sedang diatur.

Israel negara penjajah. Mereka bukan warga asal bumi Arab. Pada awalnya memang ada Yahudi yang tinggal di Palestin – jumlah minoriti. Hari ini majoriti Yahudi adalah pendatang baru dari luar bumi Arab.

Justeru Israel sentiasa berasa tidak selamat. Menjajah dan merampas bumi Palestin tidak akan berlalu tanpa penentangan dan perlawanan

Negara Arab paling besar dan paling kuat bala tentera ialah Mesir. Negara ini sewaktu di bawah pimpinan nasionalis Abdel Nasser jelas menentang Israel. Pada 6 Jun 1967 Mesir bersama Syria dan Jordan telah memerangi Israel.

Nasionalis Nasser berundur kerana gagal menundukkan Israel. Tanpa Nasser, Mesir terus diyakini oleh Israel sebagai musuh utama dan terkuat. Justeru Mesir perlu ditundukkan.

Muncul Anwar Sadat dan Perang Ramadan 6 Oktober 1973. Kali ini Mesir berjaya mara hingga ke Sinai yang diduduki oleh Israel.

Israel merancang – Presiden Anwar Sadat dan Mesir wajib dijinakkan. Maka berlakulah pembelotan pertama oleh negara Arab. Perjanjian damai Camp David ditandatangani pada 17 September 1978  oleh Sadat dan Begin dari Israel dengan Jimmy Carter Presiden Amerika sebagai orang tengah dan saksi.

Bila Mesir berbaik-baik dengan Israel, negara Arab dan negara Islam pasca Camp David dilihat lemah. Bagaimana dengan negara Islam bernama Turki?

Dari fakta geopolitik, Turki ini adalah anak didik Amerika. Turki anggota NATO. Dalam NATO Turki memiliki bala tentera yang terbesar.

Jangan lupa fakta sejarah. Turki mengiktiraf Israel dan mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel semenjak Mac 1949. Turki negara Islam pertama yang iktiraf Israel. Hakikatnya Israel telah lama berjaya menjinakkan Turki. Amin.

Pasca Perang Ramadan 1973 harga minyak petrol naik. Ini memperkuatkan ekonomi beberapa negara Arab yang memiliki telaga minyak.

Muncul Saddam Hussein dari Iraq. Saddam seorang nasionalis Arab yang lantang menentang Zionis Israel. Dengan duit minyak Iraq mula memperkuat bala tentera. Dalam masa yang sama Iraq memberi dana kepada Palestine Liberation Organisation (PLO) yang kini menjadi payung beberapa gerakan gerila Palestin.

Gerakan gerila Palestin di bawah PLO semakin aktif menyusun dan bergerila. PLO berpangkalan  di Lebanon. Dana dan senjata datang dari Iraq memungkinkan gerila Palestin menyerang Israel dari Lubnan.

Israel kini melihat Iraq telah menggantikan Mesir. Nasionalis Nasser telah digantikan oleh nasionalis Saddam.

Nasionalis Saddam Hussein bukan hanya beretorik anti-Zionis malah dasar luar negara Iraq jelas anti-Israel dan pro-Palestin.

Dengan duit petrol, Saddam mula membina bala tentera yang dapat bersaing dengan tentera Israel. Iraq di bawah Saddam menjadi kawan baik kepada Rusia dan Blok Sosialis Eropah Timur. Untuk Israel semua perkembangan ini dilihat sebagai bahaya.

Pada 7 Jun 1981, 14 jet pejuang berlepas dari lapangan terbang Etzion di Israel. Jet pejuang ini menyerang dan memusnahkan reaktor nuklear Osirak di Iraq.

Dari serangan Israel ini terbukti jelas Saddam Hussein sedang merancangkan untuk memiliki senjata nuklear. Pada tarikh ini telah menjadi rahsia umum bahawa Israel telah memiliki senjata nuklear.

Kaum Zionis di Amerika dan sekutunya di Eropah terus merancang untuk memusnahkan Iraq dan Saddam Hussein. Zionis Israel berasa terancam oleh Saddam dan Iraq.

Perancangan Zionis terus berjalan. Ledakan 9/11 berlaku di New York. Osama Bin Laden dan Al-Qaeda dituduh sebagai dalang ledakan ini.

Hari ini dari kajian yang rapi telah dibuktikan ledakan 9/11 adalah sebahagian dari projek New American Century. Projek Kurun Amerika ini dirancang untuk memastikan hanya Amerika menjadi kuasa dunia.

Tanpa sebab musabab para Zionis di Amerika telah menuduh bahawa Iraq bertanggung jawab ke atas ledakan 9/11 di New York.

Iraq dituduh memiliki apa yang di panggil weapon of mass destruction. Para Zionis yang mengelilingi dan menasihati Presiden Bush telah berjaya meyakinkan Tuan Presiden untuk menyerang Iraq.

Pasca 9/11 Amerika melancarkan dasar pertahanan yang dipanggil War on Terror.

Iraq diserang sebagai musuh pertama War on Terror. Kerajaan nasionalis Saddam Hussein runtuh. Saddam ditangkap dan dibunuh.

Tapi Israel masih belum berasa selamat. Intifada 1 dan Intifada 2 membawa kepada Perjanjian Oslo.

Oslo membuka perjanjian antara PLO dengan Zionis Israel. Kalau dulu yang belot Sadat dan Mesir kini yang belot ialah Yasser Arafat dan PLO.

Pembelotan tidak menamatkan perjuangan Palestin. Pembelotan melahirkan watak perjuangan baru. Kini muncul Hamas. Kini muncul Hezbollah. Kini muncul Islamik Jihad. Garis politik nasionalis telah gagal. Kini muncul garis Islamik Nasionalis.

Kalau tahun 70-an PLO dibantu oleh duit minyak Iraq. Geopolitik Timur Tengah terus berubah. Tahun 1979 Reza Pahlavi dijatuhkan. Iran kini menjadi Republik Islam.

Iran dari mazhab Syiah kini mengambil alih peranan Iraq. Dalam masa yang sama Qatar yang kaya dengan telaga minyak dan gas mula mengambil alih peranan Iraq dan Libya.

Jika tahun 70-an Iraq dan Libya hanya berupaya memberi dana untuk PLO membeli senjata. Peranan Iran berbeza dari peranan Iraq atau Libya.

Iran bukan sahaja memberi dana dan senjata malah Iran kini menjadi kilang senjata. Iran memberi didikan kepada para gerila bagaimana hendak membuat senjata dari bahan yang sedia ada.

Keupayaan teknologi senjata Iran ini diakui dunia. Ini dibuktikan apabila dalam Perang Ukraine Rusia telah membeli drone dari Iran. Ini bukti bahawa Iran memiliki teknologi persenjataan yang canggih.

Iran kini bukan hanya memberi dan mempersenjatai gerila Palestin. Iran juga membantu Yaman yang sedang berperang dengan Saudi Arabia. Iran juga mempersenjatai Hezbollah di Lubnan.

Jika tahun 2003 projek Israel ialah menjinakkan Iraq. Bacaan dan strategi geopolitik kaum Zionis telah tergelincir. Kini Iran menjadi sahabat baik Iraq.

Apa yang wujud hari ini ialah satu kumpulan negara yang bermazhab Syiah muncul. Iraq, Syria, Lubnan dan Yaman yang majoriti bermazhab Syiah semua melihat Iran sebagai negara anti-Zionis yang tulen.

Negara bermazhab Sunni seperti Turki, Mesir, Arab Saudi, Maghribi dilihat bersedia berbaik baik dengan Israel.

Dalam masa yang sama Perang Gaza ini telah juga mengubah geopolitik Timur Tengah. Perkembangan baru cukup baik. Iran dan Saudi telah memulakan persahabatan baru. China telah memainkan peranan.

Akhir ini dilaporkan perang antara Yaman dan Saudi telah menemui jalan damai. Ini perkembangan geopolitik terbaru.

Hamas ialah kumpulan Sunni manakala Hezbollah Syiah. Dua kumpulan gerila ini sedang erat bekerjasama melawan Zionis Israel.

Jelas peranan Iran telah mengubah geopolitik Syiah dan Sunni. Dalam masa yang sama Rusia dan China yang dahulunya dimusuhi kerana dari blok Sosialis kini dilihat lebih boleh dipercayai dari Amerika.

Apakah ada perancangan kaum Zionis untuk menjadikan Iran sama seperti Turki, Mesir atau Iraq.

Israel kini melihat Iran musuh utama. Pemberi dana dan pembekal senjata untuk Hamas dan Hezbollah. Ini bahaya besar untuk Israel.

Kita tunggu apa projek Netanyahu untuk memusnahkan Iran yang kini jelas menjadi pemimpin negara Arab dan Islam melawan Zionis Israel.

Mossad, CIA dan segala badan pemikir Zionis pasti sedang berbincang mencari jalan untuk menjinakkan atau memusnahkan Iran. Apa projek itu? Kita tunggu minggu hadapan. – 29 Disember, 2023.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen