Iran beri amaran perang Gaza merebak jika tiada gencatan senjata


Menteri Luar Iran Hossein Amir-Abdollahian berkata negaranya akan menyokong apa sahaja keputusan dibuat oleh Hamas berhubung perang di Gaza. – Gambar EPA, 23 November, 2023.

MENTERI Luar Iran Hossein Amir-Abdollahian memberi amaran pada Rabu yang ancaman perang Gaza yang merebak akan berkembang melainkan gencatan senjata antara Israel dan Hamas kekal, dalam satu wawancara ketika beliau melawat Beirut.

“Jika gencatan senjata ini bermula esok, jika ia tidak diteruskan… keadaan di rantau ini tidak akan kekal seperti sebelum gencatan senjata dan skop perang akan berkembang,” kata Amir-Abdollahian kepada saluran televisyen Al-Mayadeen yang berpangkalan di Beirut, menurut agensi berita Iran, Fars Iran.

Israel dan Hamas berkata pada Rabu bersetuju untuk gencatan senjata selama empat hari dalam perang Gaza.

Pejuang Palestin akan membebaskan sekurang-kurangnya 50 tebusan yang ditangkap dalam serangan pada 7 Oktober. Sebagai balasan, Israel akan membebaskan sekurang-kurangnya 150 tahanan Palestin dan membenarkan lebih banyak bantuan kemanusiaan masuk selepas lebih enam minggu pengeboman.

Amir-Abdollahian berkata Iran melihat dua pilihan: “Pertama, gencatan senjata kemanusiaan yang bertukar menjadi gencatan senjata kekal.”

“Cara kedua ialah mengancam rakyat Palestin, kemudian rakyat Palestin akan membuat keputusan sendiri,” katanya sambil menambah Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu tidak dapat memenuhi impiannya untuk memusnahkan Hamas.

“Kami menyokong apa sahaja keputusan dibuat oleh Hamas,” tambahnya dalam wawancara itu, menurut Fars.

Dalam lawatan kedua beliau ke Lubnan sejak perang Israel-Hamas bermula, diplomat tertinggi Iran bertemu dengan pegawai kanan Lubnan dan Palestin.

Sempadan antara Lubnan dan Israel menyaksikan berbalas tembakan yang semakin meningkat, terutamanya antara Israel dan gerakan Hizbullah yang disokong Iran dan Palestin, meningkatkan kebimbangan ia akan semakin meluas.

Perdana Menteri Lubnan Najib Mikati menegaskan keperluan gencatan senjata total dan menghentikan pencerobohan Israel ke atas Gaza, satu kenyataan dari pejabatnya berkata selepas pertemuan dengan Amir-Abdollahian.

Mikati juga menggesa negara berpengaruh memberi tekanan kepada Israel untuk menghentikan serangannya ke selatan Lubnan, dan sasaran terhadap orang awam, khususnya wartawan.

Diplomat Iran itu juga bertemu dengan speaker Parlimen Lubnan Nabih Berri, sekutu Hizbullah, membincangkan perang dan menguatkan kestabilan dan keselamatan rantau itu, kata kementerian luar Iran.

Beliau juga bertemu setiausaha agung kumpulan pejuang Palestin Jihad Islam Ziyad al-Nakhalah, dan pegawai kanan Hamas Khalil al-Hayya. Mereka membincangkan proses gencatan senjata yang akan berlaku, menurut kementerian Iran.

Awal Rabu, Hizbullah berkata ketuanya Hassan Nasrallah bertemu Hayya daripada Hamas dan Osama Hamdan, seorang lagi pegawai kanan kumpulan Palestin, untuk membincangkan “penyelarasan”, menurut satu kenyataan.

Pergerakan Islam Syiah mendakwa beberapa serangan rentas sempadan ke atas kedudukan Israel pada Rabu, ketika Agensi Berita Nasional Lubnan melaporkan pengeboman Israel di sepanjang sempadan selatan.

Serangan Israel di selatan Lubnan pada Selasa membunuh lapan orang, kata media rasmi, termasuk dua wartawan daripada Al-Mayadeen.

Kementerian Luar Lubnan berkata Beirut memfailkan aduan kepada Majlis Keselamatan PBB berhubung kematian wartawan, menyebutnya sebagai “jenayah yang disengajakan”.

Sayap bersenjata Hamas pula berkata seorang pemimpin kanan sayap tenteranya di Lubnan, Khalil al-Kharraz, terbunuh di selatan Lubnan pada Selasa.

Dalam satu kenyataan berasingan, Hamas berkata dua warga Lubnan dan dua warga Turki turut terbunuh. – AFP, 23 November, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen