MCA mesti keluar dari zon selesa, kata Lian Ker


Angie Tan

BEKAS naib presiden MCA Ti Lian Ker berkata parti Cina yang semakin lemah itu memerlukan pembaharuan struktur besar dan peralihan strategi politiknya dengan lebih drastik jika mahu mendapatkan semula sokongan pengundi.

Dari segi sejarah, tumpuan MCA sentiasa tertumpu pada melindungi dua kepentingan utama orang Cina – pendidikan Cina dan kebajikan mereka sebagai balasan atas sokongan mereka.

Zaman telah berubah dan MCA tidak seharusnya terbuai dalam zon selesa mereka, katanya.

“Mereka perlu keluar dan menyusun strategi dan pendekatan yang lebih kemaskini dan sesuai dengan perubahan lanskap politik semasa.”                            

Ti, kini seorang senator, berkata MCA harus lebih lantang dalam menyatakan dan menyuarakan bisikan hati dan sentimen politik masyarakat Cina.

Dalam temu bual dengan The Malaysian Insight, beliau berkata MCA harus menyesuaikan diri dengan perubahan dalam landskap politik dan memenuhi naluri dan tuntutan politik serta sentimen di kalangan pengundi Cina dan tidak menyakiti hati atau emosi pengundi Melayu.

Beliau berkata pembaharuan parti perlulah lebih komprehensif dan bukan terhad kepada perubahan dalaman parti semata-mata.

“MCA telah melalui pelbagai pembaharuan sepanjang hayatnya,” katanya sambil menunjuk parti yang menerima bukan Cina sebagai ahli dan pindaan menghadkan tempoh jawatan Presiden kepada tiga penggal atau 9 tahun sahaja.                  

Ti berkata apa sahaja yang MCA lakukan, parti itu akan menghadapi cabaran besar untuk mengembalikan semula sokongan orang Cina.

MCA sebagai satu parti politik telah membiarkan pandangan serong dan prasangka kononnya MCA telah mengabaikan kepentingan komuniti Cina merebak sehingga sokongan mereka merosot ke tahap hari ini.

Pengaruh politik parti yang semakin berkurangan juga tidak membantu keadaan, tambahnya.

“MCA tidak mempunyai seorang pun wakil dalam kabinet Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“Dulu orang kata MCA tidak berkesan. Lebih-lebih lagi sekarang.”

Bekas naib presiden MCA, Ti Lian Ker berkata parti itu harus lebih lantang dalam menyatakan sentimen masyarakat Cina.– Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Disember, 2023.

Namun Ti berkata mendapatkan semula sokongan orang Cina bukanlah sesuatu yang mustahil.

Untuk menggambarkan sejauh mana penghakisan sokongan telah dicapai, Ti berkata dua kerusi persekutuan MCA dimenangi dengan sokongan pengundi Melayu.

“MCA perlu melakukan pembaharuan untuk mendapatkan semula sokongan orang Cina. Dan MCA perlu berani dengan pembaharuan.”

“MCA perlu melakukan pembaharuan untuk mendapatkan semula sokongan dan keyakinan pengundi Cina. Dan MCA perlu berani dengan pendekatan dan peranan politik yang dapat menang kembali hati pengundi Cina tanpa menghalau pengundi tradisi Melayu mereka.”

Kehilangan naratif

Bekas timbalan menteri perpaduan itu berkata sudah tiba masanya MCA mengalih tumpuannya kepada hak dan tuntutan pengundi sasaran mereka selain daripada pendidikan, kebajikan dan kepentingan ekonomi Cina.

Beliau berkata parti itu walaupun melakukan yang terbaik dalam bidang pendidikan dan kebajikan pada masa lalu tetapi kini mereka terbukti gagal mendapat sokongan pengundi sebagai balasan.

Beliau berkata pengundi Cina sebaliknya hanya melihat parti itu tunduk kepada rakan dominan Barisan Nasional, Umno.

“MCA telah gagal dalam naratifnya dan gagal untuk menyampaikan semangat perjuangan politik kesederhanaan mereka dan menjelaskan sebab-sebab dan latar-belakang keperluan berkompromi dengan Umno yang mewakili nekad politik orang Melayu pada masa itu.”

Beliau mengakui sukar untuk menjelaskan pendirian MCA pada masa itu kerana tahap literasi politik masyarakat masih rendah dan sentimen perkauman masih tinggi. 

 

“Ia kadangkala sangat sensitif. Apa sahaja yang diperkatakan boleh diputarbelitkan menjadi isu perkauman.”

Oleh itu, MCA katanya, perlu menjejaki medan ranjau politik dengan berhati-hati.

Mereka perlu menginjak-injak sentimen orang Melayu, parti politik Melayu, perpecahan dalam kepimpinan Melayu, perlembagaan, dan raja-raja Melayu, tambahnya.

“Bagaimanapun, berdepan dengan realiti politik, tidak begitu baik dengan orang Cina yang mengakibatkan kehilangan sokongan.” – 24 Disember, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen