Harakah perlu minta maaf kepada Anwar, kata bekas ketua pengarang


Ravin Palanisamy

Bekas ketua pengarang Harakah Daily Zulkifli Sulong berkata tindakan Putrajaya untuk menarik balik akreditasi media penerbitan itu dilihat terlalu tegas.– Gambar fail The Malaysian Insight, 8 November, 2023.

LIDAH rasmi PAS, Harakah Daily sepatutnya memohon maaf kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim kerana membuat dakwaan palsu yang mengaitkan beliau dengan Israel, kata bekas ketua pengarangnya Zulkifli Sulong.

Zulkifli berkata akhbar rasmi parti itu “keterlaluan” dengan dakwaan mereka mengaitkan Anwar dengan Israel.

Bagaimanapun, beliau berkata tindakan Putrajaya untuk menarik balik akreditasi media penerbitan itu terlalu tegas.

“Anwar telah melakukan begitu banyak untuk menyokong perjuangan Palestin tetapi Harakah digambarkan seolah-olah Anwar bersama Israel dengan meletakkan gambar beliau dengan latar belakang bendera Israel dan bendera Palestin di belakang ketua ulama PAS (Ahmad Yahya).

“Itu salah, ia menghantar mesej yang salah,” kata Zulkifli, yang pernah bersama Harakah dari 1987 hingga 2013, kepada The Malaysian Insight.

“Sebenarnya Harakah harus meminta maaf kepada Anwar kerana mereka telah melampaui batas.

“Jika saya menjadi ketua pengarang sekarang, saya akan mengakui kesilapan itu, walaupun pekerja saya melakukannya, dan saya akan memohon maaf,” tambahnya.

Zulkifli mengulas laporan Harakah bertajuk “Malaysia di bawah Anwar ragu-ragu sokong Palestin”.

Semalam, Anwar menyeru pemimpin PAS di Parlimen kerana menggunakan akhbar itu untuk menyebarkan kenyataan fitnah terhadap pentadbirannya.

Anwar yang juga Menteri Kewangan menuduh Dewan Ulama pembangkang membuat dakwaan palsu dengan mengaitkannya dengan Israel.

Menurut Zulkifli, pendirian editorial Harakah mencerminkan fahaman politik PAS.

Memandangkan PAS kini bersama Perikatan Nasional dan menjadi pembangkang, Zulkifli berkata ia akan menjadi motif Harakah untuk menggambarkan Anwar yang buruk.

Beliau menyatakan, dengan meletakkan ahli politik Melayu-Islam dengan apa-apa sahaja berkait Yahudi atau Israel terutamanya ketika perang ganas Israel-Hamas di Gaza sekarang adalah sesuatu yang boleh menjejaskan sokongan orang ramai - lebih-lebih lagi apabila ia adalah palsu.

Beliau bagaimanapun berkata membatalkan kad akreditasi media wartawan bukan jalan ke hadapan.

“Ini tidak baik untuk kerajaan yang sentiasa memperjuangkan reformasi terutama mengenai kebebasan. Ia tidak sepatutnya setakat itu.

“Saya sangat tidak bersetuju dengan langkah kerajaan membatalkan akreditasi media.

“Mungkin amaran keras sepatutnya diberikan tetapi tidak sampai ke tahap membatalkan kad media,” katanya.

Beliau berkata semasa menjadi ketua pengarang, terutamanya pada 1999 hingga 2001, penerbitan itu menyaksikan edaran yang mencecah hampir 400,000 naskhah setiap edisi.

Harakah juga pernah menjadi penyokong kuat Anwar pada zaman reformasi dan ketika PAS berada dalam pakatan yang sama dengan PKR. Ia kini mengetuai Perikatan Nasional, yang merupakan pakatan pembangkang persekutuan, dengan Bersatu dan Gerakan.

Susulan kenyataan perdana menteri semalam, Jabatan Penerangan, di bawah bidang kuasa Kementerian Komunikasi dan Digital, membatalkan pas media wartawan Harakah.

Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari berkata Harakah menerima surat daripada Jabatan Penerangan semalam, meminta wartawannya mengembalikan tag media rasmi mereka.

Keputusan Jabatan Penerangan membatalkan pas akreditasi media rasmi wartawan Harakah akan menyekat akses wartawan ke premis kerajaan, termasuk Parlimen.

Hari ini, Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata organisasi berita yang telah dibatalkan kad akreditasi kerajaan mereka boleh memfailkan rayuan. Katanya ini termasuk Harakah.

Ahmad Fadhli, yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas, hari ini memberitahu The Malaysian Insight beliau mengalu-alukan berita daripada Menteri Komunikasi dan Digital itu.

“Kami tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan semalam membatalkan pas media wartawan Harakah.

“Bagaimanapun, menteri telah berkata ia boleh dirayu dan kita akan berbuat demikian dengan sewajarnya,” katanya.

Pihak pengurusan Harakah tidak dapat memberikan ulasan.

Perlu lebih telus

Sementara itu, Centre for Independent Journalism itu melahirkan kebimbangan serius terhadap isu pelaporan etika dan tindakan berkaitan Jabatan Penerangan untuk membatalkan pas media Harakah.

Pengarah Eksekutif CIJ Wathshlah G. Naidu berkata adalah amat membimbangkan apabila tiada ketelusan dan kejelasan mengenai proses bagaimana keputusan itu dibuat.

“Dilaporkan Jabatan Penerangan telah mengambil keputusan untuk membatalkan pas media tanpa amaran terlebih dahulu.

“Tidak jelas sama ada kumpulan media Harakah diberi peluang untuk membentangkan kes mereka; mengambil sebarang tindakan pembetulan seperti membuang kandungan yang dipertikaikan; atau bagaimana mereka boleh mengakses hak mereka untuk merayu keputusan ini,” katanya.

Wathshlah berkata kebimbangan CIJ dikuatkan dengan kegagalan Jabatan Penerangan untuk memberikan sebarang alasan yang jelas dan spesifik bagi keputusannya.

Beliau berkata kenyataan jabatan yang samar-samar bahawa penerbitan itu “bercanggah dengan etika kewartawanan” tidak memenuhi piawaian keadilan semula jadi dan proses wajar yang boleh diterima.

“Kerajaan mesti menegakkan piawaian antarabangsa mengenai kesahihan, keperluan dan perkadaran dalam keputusannya untuk menyekat atau menapis media.

“Kami mengulangi gesaan kami agar kerajaan lebih telus mengenai proses dan mekanisme bagaimana keputusan dibuat, terutamanya apabila ia berkaitan dengan menyekat akses media.

“Kegagalan mematuhi piawaian antarabangsa dan proses wajar menimbulkan persoalan serius mengenai komitmen kerajaan terhadap kebebasan media dan kebebasan bersuara,” katanya.

Sementara itu, beliau turut menggesa penubuhan Majlis Media Malaysia disegerakan.

Beliau berkata negara memerlukan Majlis Media, sebagai badan kawal selia kendiri yang telus untuk industri.

Dalam kes ini, Wathshlah berkata Majlis Media akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk membincangkan isu ini dan menyediakan mekanisme yang diperlukan dalam menyemak dan menyelesaikan pertikaian dengan cara yang saksama, bebas dan telus, meletakkan laporan beretika dan proses yang wajar untuk perkara itu.

Beliau berkata CIJ berharap dapat melihat komitmen daripada kerajaan dan media dalam mengekalkan kebebasan akhbar. – 8 November, 2023.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen