Hamas, Timur Tengah dan umat Islam


Mohd Fudzail Mohd Nor

Protes terhadap Israel terus-terusan dilakukan masyarakat dunia. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Oktober, 2023.

SAYA banyak membaca laporan pelbagai media di media sosial tentang konflik Palestin-Israel yang mengorbankan ratusan dan mencederakan ribuan lagi. Antara media Barat dan Islam, antara penyokong Hamas dan penyokong Israel melalui web.

Saya yang prihatin terhadap penderitaan Palestin dan pernah ke Gaza merasakan media Barat tidak adil dan sudah dibeli sepenuhnya oleh Zionis kecuali media Israel yang lebih terbuka. Ini mengejutkan.

Pemacu utama serangan ke atas Israel oleh Hamas, pihak berkuasa yang dipilih di Gaza sejak 2007. Selama 16 tahun disekat darat, laut dan udara di wilayah Palestin ini. Di Gaza, lebih daripada 2 juta orang tinggal di kawasan seperempat saiz London dengan akses terhad kepada elektrik dan air.

Namun waktu serangan pastinya membawa maksud yang lebih luas dan tersurat di sebaliknya. Serangan berlaku semasa ulang tahun ke-50 perang 1973, apabila tentera Mesir dan Syria menyerang Israel, yang saya fikir penting secara simbolik tetapi cukup berkesan.

Latar belakang langkah Arab Saudi untuk menormalkan hubungan dengan Israel juga penting kerana hubungan ini sepatutnya tidak berlaku mengikut Al Quran, Yahudi sebagai musuh Islam.

Apabila Muhammad bin Salman (MBS) mengatakan penyelesaian isu Palestin adalah kunci kepada proses normalisasi, apakah yang beliau maksudkan atau berpura-pura?

Mungkin pemimpin Saudi itu ingin menggunakan retorik untuk memupuk sokongan, dan untuk meyakinkan orang Islam yang bimbang tentang proses normalisasi secara sinis. Atau sebagai hadiah yang lebih besar untuk MBS dan bukan realisasi rakyat Palestin.

Dalam konteks Israel-Palestin dan penyelesaian dua negara, keamanan adalah fatamorgana. Ilusi yang dipegang oleh orang yang ingin mengukuhkan kedudukan pengaruh mereka di Israel dan Palestin kerana tiada penyelesaian dua keadaan dalam proses.

Palestin tidak diiktiraf sebagai sebuah negara oleh sebilangan besar negara Barat, seperti Israel oleh banyak negara Islam dan bukan Islam. Satu perkara disifatkan sebagai bola sepak politik yang dimainkan oleh elit politik yang ingin menggunakannya untuk keuntungan mereka sendiri, dengan rakyat Palestin yang menderita selama beberapa dekad.

Mungkin terdapat ruang bagi negara-negara yang melibatkan Israel untuk memberi tekanan kepada mereka, untuk mencuba dan memaksa beberapa jenis resolusi. Tetapi sudah lebih tiga tahun dalam perjanjian Abraham dan tiada apa yang berlaku.

Sejurus sebelum serangan Hamas, Benjamin Netanyahu dan MBS bercakap tentang kemajuan dalam perjanjian damai bersejarah antara Israel dan Arab Saudi. Adakah perjanjian itu terus tenggelam?

Saya masih mencari jawaban kerana Perjanjian Abraham yang diketuai AS, yang ditandatangani pada September 2020, mengubah dinamika di Timur Tengah. Walaupun Mesir dan Jordan sebelum ini menjalin hubungan diplomatik dengan Israel, perjanjian Abraham menandakan normalisasi hubungan yang lebih luas antara Israel dan negara-negara Arab sedang dalam proses. Mungkin Arab Saudi, yang tidak pernah mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara, juga akan menormalkan hubungan pada satu ketika.

Mendapatkan Israel untuk bersetuju dengan polisi Arab Saudi adalah kemenangan yang diperlukan oleh MBS, putera mahkota dan perdana menteri  untuk membuat normalisasi berlaku.

Namun berikutan serangan mengejutkan oleh Hamas ke atas  Israel, tidak akan ada sebarang jenis inisiatif keamanan buat masa ini. Arab Saudi tidak mengutuk secara terbuka serangan Hamas, tetapi lantang dalam gesaannya untuk menyertai paduan suara antarabangsa yang semakin meningkat menyatakan kebimbangan terhadap apa yang akan berlaku seterusnya.

Sebaliknya, Emiriah Arab Bersatu (UAE) mengkritik Hamas atas serangan Israel. Tetapi Israel tahu kutukan adalah permainan diplomatik. Dalam jangka panjang, perubahan landskap politik dan ekonomi di Timur Tengah masih menunjukkan keinginan untuk menjalin hubungan dengan Israel, dan untuk menyelaraskan semula politik serantau.

Israel, Arab Saudi , UAE, Mesir dan negara-negara Teluk lain secara amnya berada di pihak yang sama.

MBS mahu meletakkan Saudi sebagai penggerak hal ehwal serantau  dan untuk memastikan  beliau mempunyai kuasa ekonomi untuk membawa transformasi Wawasan 2030  daripada bergantung kepada minyak. Tetapi untuk melakukan normalisasi, MBS perlu menangani kebimbangan keselamatan serantau.

MBS mula melakukan dengan Iran, dan melakukannya secara diam-diam dengan Israel selama beberapa tahun. Dengan dialog saluran belakang, banyak kerjasama di bawah meja dan menjadi lebih terbuka.

Perjuangan Palestin lebih penting dari normalisasi dan tindakan kurang popular di kalangan sesetengah orang Arab Saudi dan orang awam Arab lain. Apakah Arab Saudi masih menggagap Palestin sebagai elemen utama portfolio? Dan apa yang Israel mahukan daripada proses normalisasi?

Ternyata pengiktirafan terhadap Israel oleh negara-negara Islam.

Semua orang tahu, Arab Saudi mahu menormalkan hubungan dengan Israel boleh menamatkan, secara rasmi, kepada peperangan Arab-Israel yang menguasai abad ke-20 di Timur Tengah. Sudah pasti  garis pemisah baru adalah antara negara Arab ditambah Israel, dan Iran.

Walaupun terdapat usaha untuk cuba mengintegrasikan semula Iran ke rantau Timur Tengah juga, yang memuncak dalam perjanjian normalisasi yang diketuai China dengan Saudi awal tahun ini.

Serangan yang dilakukan ke atas Israel adalah operasi ketenteraan yang sangat canggih dan pelbagai serampang daripada Hamas, menunjukkan beberapa jenis penglibatan strategik daripada orang lain tetapi tidak ada bukti yang dikemukakan yang Iran terlibat.

Iran sering dilihat sebagai pelakon yang tidak rasional, cuba menggugat kestabilan  tetapi itu salah membaca sifat Republik Islam dan objektif dasar luarnya.

Pemimpinnya pragmatik dan mahu republik itu terus hidup. Sejak penubuhannya pada tahun 1979, Iran menghadapi sejumlah besar ancaman terhadap kelangsungannya dan menghadapi ancaman yang sangat serius secara dalaman.

Iran tidak mahu mengambil risiko secara terbuka terlibat dalam konflik dengan Israel sekarang tetapi saya fikir pertaruhannya sangat tinggi kerana tidak mempunyai sumber kewangan.

Iran memerlukan normalisasi hubungan dengan negara-negara seperti Arab Saudi dan, lanjutan, Amerika Syarikat untuk mempunyai suntikan tunai untuk memulihkan industri minyak dan gasnya, yang berada dalam keadaan terjatuh. Iran memerlukan rangsangan tunai yang besar untuk bangkit semula.

Ada dimensi ideologi kepada Republik Islam yang tidak boleh diabaikan dengan meletakkan dirinya menentang negara Israel selama beberapa dekad seperti intipatinya.

UAE dan Qatar melabur secara ekonomi di Tebing Barat dan mengambil tindakan yang sama dengan Arab Saudi mengenai serangan Hamas, menyebutnya peningkatan yang serius.

Terdapat sedikit persaingan di antara UAE dan Qatar dari segi memberi pengaruh di Tebing Barat, tetapi secara umumnya mereka berada di landasan yang sama, memandangkan UAE terlibat dalam perjanjian Abraham dan Saudi bercakap tentang normalisasi.

Rakyat Palestin semakin terpencil dan terperangkap dalam  muslihat geopolitik, ditinggalkan oleh muslim yang sepatutnya menyokong mereka. Walaupun negara-negara mengadakan beberapa dialog dengan kumpulan Palestin seperti Fatah di Tebing Barat, kumpulan ini sangat lemah dan mempunyai sedikit legitimasi sehingga tidak kisah apa yang mereka katakan.

Dengan perbezaan kuasa yang begitu besar, terdapat kecenderungan terhad bagi Israel untuk terlibat dalam keamanan sejak serangan Hamas  dan kapasiti terhad untuk rakyat Palestin untuk terlibat dalam keamanan.

Selepas serangan Hamas, penduduk Gaza diarahkan oleh Israel untuk meninggalkan tempat kelahiran  tetapi memandangkan terdapat sekatan. Mereka perlu mendapat kebenaran daripada pihak Israel untuk keluar melalui pusat pemeriksaan yang dikawal Israel, tiada tempat untuk mereka pergi.

Gaza secara berkesan adalah penjara terbuka terbesar di dunia dengan infrastruktur yang musnah akibat sekatan selama 16 tahun. Serangan udara Israel yang berterusan memusnahkan hospital, sekolah, kedai dan rumah ratusan ribu orang.

Hamas sebagai entiti politik dan kumpulan militan, ia memupuk legitimasi. Tindak balas Israel terhadap serangan Hamas sedang dimainkan oleh media Barat secara meluas sebagai sebahagian daripada perang global melawan keganasan, meletakkan Hamas bersama kumpulan seperti al-Qaeda dan Daesh.

Serangan Hamas meningkatkan suara pelampau di semua pihak, daripada militan Hamas di Gaza kepada komuniti peneroka sayap kanan di Israel. Menurut media Barat, akibat daripada suara pelampau yang semakin terkenal dan keganasan yang menyusul, akan memusnahkan.

Walau bagaimanapun saya menjangka Zionis Israel akan membaham Gaza dengan bantuan Amerika yang menghantar bom, senjata dan peluru berpandu, dan dengan Arab Saudi sebagai pemain Arab utama terakhir yang tidak mengiktiraf Israel selain Qatar, yang tidak akan mengiktiraf Israel kerana politik dan sejarah panjang menyokong ahli Hamas dan organisasi Islam politik yang menentang Israel.

Arab Saudi sangat simbolik kerana pemimpin dunia Islam Sunni dan lokasi dua masjid suci Mekah dan Madinah. Apakah orang Arab Saudi membaca Quran yang Yahudi musuh Islam? – 15 Oktober, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen