Solidariti Palestin: Ribuan berhimpun bantah kekejaman zionis


Kalidevi Mogan Kumarappa

Peserta himpunan bertindak membakar bendera Israel. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 13 Oktober, 2023.

BARISAN pemimpin politik daripada blok kerajaan dan pembangkang sepakat dalam menyatakan solidariti kepada rakyat Palestin pada Himpunan Solidariti Bersama Gaza di Masjid Negara, hari ini.

Himpunan yang bermula jam 2 petang tadi dihadiri ribuan penyokong termasuklah badan bukan kerajaan (NGO).

Antara pemimpin yang hadir dan memberi ucapan ialah bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin, Presiden Amanah Mohamad Sabu, Ketua Pemuda Umno Muhamad Akmal Saleh, Ketua Pemuda PKR Adam Adli, Ketua Pemuda Perikatan Nasional (PN) Ahmad Fadhli Shaari dan Ketua Pemuda DAPSY Kelvin Yii Lee Wuen.

Dr Mahathir berkata Israel merampas tanah Palestin kira-kira 70 tahun lamanya.

“Kita tahu sejarah Palestin di mana Israel merampas tanah Palestin kira-kira 70 tahun lamanya dan sehingga kini isu ini berlanjutan.

“Malaysia akan kekal bersolidariti bersama Palestin,” katanya ketika berucap pada himpunan itu.

Sementara itu Mohamad Sabu pula menyuarakan rasa kesal dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dilihat berdiam diri dengan isu kekejaman berlaku terhadap rakyat Palestin.

Menurutnya, PBB sepatutnya campur tangan dalam isu ini.

“Saya kesal, PBB dalam hal ini hanya berdiam diri dan bersikap buta, mereka sepatutnya campur tangan,” katanya.

Himpunan solidariti itu dihadiri ribuan peserta. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 13 Oktober, 2023.

Sementara itu, Muhamad Akmal berkata himpunan ini adalah mesej kepada masyarakat dunia yang Malaysia menentang pencabulan hak asasi manusia.

“Himpunan ini memanggil seluruh rakyat menyampaikan mesej yang jelas Malaysia menentang segala bentuk pencabulan perundangan hak asasi manusia sejagat serta menggesa pihak berwajib untuk bertindak tegas dan segera menghentikan segala bentuk kekejaman, penindasan dan ketidakadilan ini.

“Kekejaman dan kezaliman yang dilakukan ke atas Palestin wajar dibela dan diberikan sokongan tanpa berbelah bahagi.

“Pemuda Perpaduan berhimpun atas dasar dan semangat kemanusiaan, kepekaan, kecaknaan dan kepedulian kepada apa yang menimpa terhadap Palestin,” katanya.

Turut kelihatan pada himpunan itu, seorang lelaki yang memakai kostum Mickey Mouse versi Hamas dan mengibarkan bendera Palestin dan peserta himpunan yang memegang sepandul ‘Israel cuak’.

Himpunan Aman Solidariti Mempertahankan Bumi Palestin dan Masjid Al-Aqsa dijalankan sebagai tanda bantahan terhadap  pertempuran besar-besaran yang sedang berlaku ke atas saudara Islam di tanah berdaulat Palestin pada ketika ini. – 13 Oktober, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen