Kumpulan peguam selar pemenjaraan pendakwah kerana menghasut


Pendakwah Wan Ji Wan Hussin dihukum penjara sembilan bulan berhubung kes hasutan 2014 yang dikaitkan dengan Sultan Selangor. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 September, 2023.

LAWYERS for Liberty (LFL) menggesa Pakatan Harapan supaya berpegang pada pendiriannya menentang Akta Hasutan dan memansuhkan akta itu sekarang kerana ia berada dalam kerajaan.

Pengarah Eksekutifnya Zaid Malek berkata adalah tidak boleh diterima bahawa pendakwah Wan Ji Wan Hussin telah dihantar ke penjara selepas gagal rayuannya di Mahkamah Rayuan semalam.

Zaid berkata adalah menjadi tanggungjawab moral kerajaan pimpinan PH untuk memastikan Wan Ji tidak terus meringkuk di penjara atas pertuduhan itu.

“Adalah tidak boleh diterima bahawa Wan Ji kini telah menjadi mangsa Akta Hasutan 1948 yang menindas, satu tindakan yang terkenal dengan pelanggaran kebebasan bersuara.

“Apa yang lebih menyakitkan adalah pemenjaraannya di bawah kerajaan pimpinan PH, yang sebelum ini memperjuangkan pemansuhan Akta Hasutan,” kata Zaid dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, Wan Ji mula menjalani hukuman penjara sembilan bulan berhubung kes hasutan 2014 yang dikaitkan dengan Sultan Selangor selepas Mahkamah Rayuan sebulat suara membenarkan rayuannya untuk mengurangkan hukumannya yang ditingkatkan oleh Mahkamah Tinggi sebelum ini.

Bagaimanapun, panel hakim tidak membenarkan rayuannya untuk membatalkan sabitan itu.

Pada 9 April 2018, Mahkamah Sesyen Shah Alam mendapati Wan Ji, yang merupakan bekas penasihat agama kepada ketua menteri Pulau Pinang, bersalah atas tuduhan menghasut dan menjatuhkan hukuman penjara sembilan bulan.

Zaid berkata Akta Hasutan era kolonial mempunyai kesan yang mengerikan terhadap kebebasan bersuara dan menentang keadilan.

“Adalah satu kewajipan moral dan kewajipan PH, yang menjanjikan pemansuhan, untuk memastikan Wan Ji tidak terus menjalani hukuman penjara di bawah undang-undang zalim ini.

“Oleh itu, kerajaan Selangor yang diterajui PH dan mempunyai menteri besar daripada PKR perlu melakukan perkara yang betul dan menasihatkan pemerintah negeri mengampuni Wan Ji di bawah Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan.

“Di bawah Perkara 42(4)(b), raja menjalankan kuasa pengampunan atas nasihat Lembaga Pengampunan Selangor. Dan menurut Perkara 42(5), menteri besar Selangor adalah ahli Lembaga Pengampunan,” kata Zaid.

Beliau menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim supaya tidak berdiam diri mengenai perkara itu, kerana presiden PKR itu, semasa beliau dalam pembangkang, bersuara menentang sabitan hasutan Wan Ji oleh Mahkamah Tinggi.

“Beliau menggelar hukuman itu sebagai ‘keras’ dan ‘tidak konsisten dengan peralihan demokrasi’. Kini, Anwar sebagai perdana menteri, berada dalam kedudukan untuk membetulkan ketidakadilan yang dilakukan terhadap Wan Ji.

“Peguam negara dalam kapasitinya sebagai kerajaan persekutuan dan ketua penasihat undang-undang perdana menteri juga duduk sebagai ahli Lembaga Pengampunan Selangor di bawah Perkara 42(5) dan mesti menasihati untuk memberikan pengampunan dalam kes Wan Ji,” kata Zaid.– 26 September, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen