Proses hantar ke negara ketiga tidak telus, dakwa pelarian


Kalidevi Mogan Kumarappa

Zafar Ahmad Abdul Ghani berkata, beliau sudah menunggu tiga tahun untuk mendapat peluang dihantar ke negara ketiga dengan selamat. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 22 Mei, 2023.

NYAWA pelarian yang terkandas di Malaysia semakin terancam kerana masih gagal ditempatkan di negara ketiga selepas memohon lebih 10 tahun, menurut beberapa pencari suaka ini.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight, penantian itu begitu lama antaranya kerana proses mengenal pasti individu bagi penghantaran ke negara ketiga itu tidak telus.

Seorang bekas militan Tamil Eelam yang mahu dikenali sebagai Thanujan berkata keadaan itu menyebabkan beliau terus berada dalam bahaya di Malaysia sejak 15 tahun lalu sebagai pelarian.

Beliau percaya keadaan itu berlarutan kerana proses dijalankan Agensi Pelarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHCR) tidak telus.

“Saya lari ke Malaysia disebabkan ancaman bahaya di Sri Lanka berikutan pembabitan saya dalam (militan) Tamil Eelam 15 tahun lalu.

“Selepas menjalani temuduga, saya terus diberikan kad UNHCR berikutan termasuk dalam kategori berisiko tinggi untuk pulang ke negara asal.

“Sudah beberapa kali, saya ditemuduga UNHCR untuk penempatan semula tetapi sehingga ke hari ini, masih gagal,” kata Thanujan, 38.

Menurutnya, beliau dalam bahaya jika dihantar pulang ke Sri Lanka tetapi hanya dapat bekerja dalam sektor tidak formal jika terus berada di Malaysia, kata Thanujan.

“Kami bagai tersepit di tengah-tengah,” katanya yang turut mendakwa ada individu lain mendapat penempatan semula selepas lima tahun di Malaysia.

Beliau mendakwa, individu berkenaan mendapat bantuan sebagai ahli persatuan untuk warga Sri Lanka.

“Apa sebenarnya yang UNHCR mahukan sebagai kriteria untuk penempatan semula? Saya terlalu letih untuk menjadi pelarian tanpa negara, tanpa perlindungan.

“Terlalu letih menunggu penempatan semula yang lama diharapkan, tetapi masih tidak selesai,” katanya.

Seorang aktivis Rohingya yang berdepan gangguan dan ugutan bunuh pula merayu untuk mendapatkan perlindungan dan penempatan semula berikutan tidak selamat menetap di Malaysia.

Zafar Ahmad Abdul Ghani yang dihalau keluar dari Myanmar dengan keganasan berkata, beliau sudah menunggu tiga tahun untuk mendapatkan peluang dihantar ke negara ketiga dengan selamat.

Beliau tidak ingin mengalami nasib sama seperti Mohib Ullah, seorang aktivis Rohingya yang dibunuh di kem pelarian Cox’s Bazar di Bangladesh.

Pembunuhan itu tidak akan berlaku jika Mohib ditempatkan semula tanpa lengah oleh UNHCR, kata Zafar.

“Hidup dalam trauma, kurungan dan kemurungan selama tiga tahun sangat menyakitkan. Realitinya saya tinggal di penjara tanpa sempadan,” katanya.

Tanpa sebarang taraf kerakyatan, beliau juga menjadi mangsa penyeksaan dan menerima ancaman fizikal, ugutan bunuh dan gangguan berterusan, katanya.

“Namun, ia masih tidak mencukupi untuk melayakkan saya mendapat perlindungan dan penempatan semula ke negara ketiga.”

Presiden Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar di Malaysia (Mehrrom) itu meraih kontroversi pada 2021 kerana dituduh menuntut hak kerakyatan bagi pelarian Rohingya.

Sejak itu, beliau dan keluarganya menerima ugutan bunuh, fitnah dan gangguan yang menyebabkan mereka trauma serta tertekan, katanya.

“Saya kehilangan maruah, hidup, keluarga, kawan-kawan, mata pencarian, kebebasan bergerak, suara dan kerja pembelaan saya,” katanya.

Katanya, setiap kali membuat aduan kepada UNHCR, agensi pelarian itu menafikan permohonannya atas alasan tidak memenuhi kriteria berkenaan.

“Saya tertanya-tanya kriteria mana yang saya tidak penuhi? Memang sakit hati mendengar ini daripada UNHCR Malaysia yang sepatutnya melindungi pelarian berisiko.

“Saya seorang yang miskin. Mungkin ini sebabnya saya tidak dipertimbangkan untuk penempatan semula?”

Aktivis komuniti Chin dari Myanmar, James Bawi melihat pelarian yang mempunyai hubungan dengan individu tertentu lebih mudah ditempatkan di negara lain. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 22 Mei, 2023.

Dakwaan sama juga diluahkan seorang aktivis komuniti Chin yang berasal dari Myanmar, James Bawi.

Beliau melihat pelarian yang mempunyai hubungan dengan individu tertentu lebih mudah ditempatkan di negara lain.

“Kami yang berada dalam kategori berisiko tinggi sukar untuk mendapat penempatan semula tetapi bagi mereka yang ada kabel, senang mendapat penempatan semula,” katanya.

Bawi berkata beliau berpisah dengan ibunya akibat kesempitan hidup sejak usia enam tahun.

Beberapa tahun selepas itu, negeri Chin di Myanmar, negeri tempat tinggal mereka menjadi semakin tidak stabil dan berdepan dengan konflik.

“Komuniti Chin kebanyakannya beragama Kristian, sedangkan rakyat Myanmar majoriti beragama Buddha. Berdekad-dekad lamanya komuniti Chin berdepan asimilasi paksa yang menyebabkan konflik bersenjata.

“Dalam konflik berkenaan, kanak-kanak lelaki seawal usia 11 tahun dibawa keluar dari kampung dan dipaksa menjadi askar kanak-kanak. Jika saya masih di Myanmar semestinya saya pun sudah memegang senjata,” kata Bawi.

Beliau tertarik untuk datang ke Malaysia pada 2010 dengan menaiki bot dayung.

“Yang saya tahu, ia mengambil masa tiga hari, ikut jalan darat dan air, untuk kami masuk ke Thailand,” katanya yang seterusnya merentas sempadan ke Malaysia.

Katanya, beliau sanggup menempuhi perjalanan berbahaya itu dengan harapan dapat hidup secara selamat dan aman.

Namun menurut Bawi, segala-galanya hampa kerana mereka hidup seperti buangan di Malaysia yang tidak mengiktiraf pelarian.

Malaysia tidak meratifikasi Konvensyen Status Pelarian 1951 atau Protokol Status Pelarian 1967 bagi menyediakan bantuan kemanusiaan kepada pelarian termasuk etnik Rohingya dan Chin.

Namun kempen diusahakan Bawi yang merupakan antara aktivis komuniti Chin berjaya membolehkan UNHCR mengekalkan status pelarian buat komuniti itu pada 2019.

“UNCHR sebelum ini menghentikan perlindungan pelarian terhadap komuniti Chin berdasarkan kaji selidik kawasan itu kini selamat untuk kembali,” katanya.

Keputusan itu berubah selepas laporan berita mendedahkan hal sebaliknya, kata Bawi yang turut menyediakan perkhidmatan pendidikan dan perubatan kepada komuniti Chin di Malaysia.

“Untuk itupun (kesihatan), kadangkala kad pelarian tidak diiktiraf,” kata pemimpin Persatuan Pelarian Chin itu yang mendapat peluang belajar penterjemahan di Institute of Migration. – 22 Mei, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen