SPRM tahan 59 individu berhubung tuntutan palsu Penjana Kerjaya


Kalidevi Mogan Kumarappa

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan 59 individu, 41 lelaki dan 18 wanita, menerusi Ops Hire 2.0 kerana membuat tuntutan palsu bagi program Penjana Kerjaya.

Dalam tangkapan terbaru semalam, 12 individu berumur antara 29 dan 53 tahun ditahan dalam operasi di seluruh negara.

Pengarah Kanan Bahagian Siasatan SPRM Hishamuddin Hashim yang mengesahkan penahanan itu berkata ramai lagi yang akan ditahan.

“Semua suspek akan dibawa ke mahkamah majistret untuk direman,” katanya.

Ops Hire 2.0 adalah lanjutan daripada Ops Hire 1.0, yang dilaksanakan tahun lalu di seluruh negara dengan kerjasama Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan SPRM.

Operasi itu bagi mengekang penyelewengan dan ketirisan dana kerajaan akibat tuntutan palsu yang dibuat oleh pengarah syarikat dalam program itu.

Semalam, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Ahmad Khusairi Yahaya, mengesahkan ratusan lagi syarikat dikenal pasti terlibat dalam kes tuntutan palsu berkaitan dana di bawah Penjana Kerjaya.

Beliau turut memberi kata dua kepada syarikat terbabit supaya menyerah diri atau berdepan tindakan tegas.

Khusairi berkata SPRM akan meneruskan operasi mereka terutama melalui Ops Hire bagi menangkap kesemua mereka yang terlibat

Semalam, SPRM menahan reman 47 pengarah syarikat di Selangor, Kuala Terengganu, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Putrajaya, Sabah dan Sarawak berikutan kes tuntutan palsu Penjana Kerjaya.

Kesemua mereka disyaki mengemukakan tuntutan mengandungi butiran palsu untuk mendapatkan peruntukan di bawah Penjana Kerjaya.

Dalam Ops Hire 1.0 sebelum ini, seramai 74 orang daripada 60 syarikat telah ditahan membabitkan tuntutan palsu bernilai RM88 juta. Daripada jumlah itu, 52 orang telah didakwa di mahkamah. – 17 Mei, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen