47 individu ditahan SPRM


Kalidevi Mogan Kumarappa

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 47 individu di seluruh negara menerusi Op Hire 2.0 berhubung tuntutan palsu Program Penjana Kerjaya.

Menurut sumber, kesemua suspek yang ditahan berusia antara 30 hingga 70 tahun disyaki mengemukakan tuntutan kononnya telah mengendalikan program berkenaan kepada Perkeso namun ianya tidak dilaksanakan.

“Ops Hire 2.0 ini ialah operasi bagi mengekang penyelewengan dan ketirisan dana kerajaan hasil tuntutan palsu yang dibuat oleh pengarah-pengarah syarikat menerusi program insentif pengambilan pekerja dan program latihan .

“Daripada 47 orang itu, 14 adalah wanita dan jumlah tuntutan yang terlibat adalah antara RM450,000 hingga RM2 juta,” katanya.

Op Hire 2.0 ini adalah lanjutan daripada Op Hire 1.0 yang dilaksanakan pada 2022 di seluruh negara dengan kerjasama Perkeso dan SPRM.

Kata sumber, semua yang ditahan akan dihadapkan ke Mahkamah Majistret di seluruh negara pada hari ini untuk permohonan reman.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Ahmad Khusairi Yahaya, ketika dihubungi The Malaysian Insight mengesahkan tangkapan dan kes disiasat di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009 dan Seksyen 471 Kanun Keseksaan.

Dalam Op Hire 1.0 sebelum ini seramai 74 orang daripada 60 syarikat ditahan kerana membuat tuntutan palsu bernilai RM88 juta. Daripada jumlah itu, 52 orang telah didakwa di mahkamah.

Menurutnya, tindakan tegas SPRM ini adalah bagi mengekang penyelewengan dan ketirisan dana kerajaan yang dilihat sebagai isu yang serius. 

“SPRM juga mengenal pasti ratusan syarikat lain yang membuat tuntutan palsu ini dan akan meneruskan operasi bagi menahan semua yang terlibat. 

“Saya menggesa mana-mana syarikat terlibat untuk tampil secara sukarela menyerahkan semula tuntutan yang telah dibuat bagi mengelakkan pertuduhan di mahkamah.

“Kita telah kenal pasti nama dan senarai pemilik syarikat yang terlibat. Bagi tujuan mendapatkan semula kesemua tuntutan palsu terbabit, saya memberi amaran kepada semua untuk tampil segera sebelum SPRM mengetuk pintu pejabat syarikat-syarikat terlibat,” katanya. – 16 Mei, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen