Adakah chatbot haram?


Mohd Fudzail Mohd Nor

OpenAI mengeluarkan ChatGPT namun ia membakar Internet dengan kefasihan dan koheren yang mengejutkan. Persoalannya ialah bagaimana menggunakan ChatGPT dan masih menjadi seorang Muslim yang baik. – Gambar AFP, 26 Mac, 2023.

SEBILANGAN besar umat Islam mendengar tentang ChatGPT yang diperkenalkan oleh OpenAI pada 30 November 2022 namun tidak ramai daripada mereka nampaknya menggunakan alat Kepintaran Buatan (AI) revolusioner ini untuk kelebihan mereka.

Ia adalah titik perubahan untuk AI dan kita perlu memanfaatkan alat ini tanpa menyebabkan kemudaratan kepada diri sendiri atau orang lain.

Baru beberapa minggu OpenAI mengeluarkan ChatGPT namun ia membakar Internet dengan kefasihan dan koheren yang mengejutkan. Persoalannya ialah bagaimana menggunakan ChatGPT dan masih menjadi seorang Muslim yang baik.

Sebagai model bahasa yang dibangunkan oleh OpenAI, ChatGPT mempunyai keupayaan untuk menjana teks seperti manusia sebagai tindak balas kepada gesaan yang diberikan oleh pengguna. Ramai penggunanya bercakap mengenainya dalam istilah yang mengagumkan dan hebat seolah-olah ia adalah gabungan perisian dan sihir. Ini menjadikannya alat berkuasa yang boleh digunakan oleh umat Islam dalam beberapa cara.

Kita meneroka beberapa cara ChatGPT boleh memberi manfaat kepada umat Islam tetapi sudah tentu mereka boleh melakukan lebih banyak lagi dengan menggunakan perisian tersebut.

Sejak ChatGPT menjadi popular di seluruh dunia persoalan timbul dalam fikiran umat Islam – adakah chatbot haram?

Pada zaman dahulu cara orang menimba ilmu ialah buku. Pada masa itu orang ramai membaca buku secara langsung untuk mengetahui apa-apa maklumat tetapi globalisasi teknologi maklumat dan Internet meluaskan cara orang memperoleh pengetahuan.

Dari penghujung abad yang lalu hingga abad ini orang biasa mencari dalam talian dalam pelbagai enjin carian seperti Google, Bing dan lain-lain untuk mengumpul maklumat mengenai topik tertentu.

Pelbagai pemilik laman web digunakan untuk menerbitkan artikel bermaklumat di laman web mereka dan enjin carian menjadikan tapak web itu kelihatan kepada orang ramai.

Tetapi kecerdasan buatan meluaskan cara untuk mendapatkan pengetahuan dan memandangkan chatbot kecerdasan buatan adalah robot maka timbul persoalan umat Islam boleh menerima ilmu yang diberikan oleh beliau.

Adakah chatbot haram untuk orang Islam?

Kerana umat Islam menjalani kehidupan mereka berdasarkan matlamat dan panduan yang tertentu. Terdapat jawapan terperinci untuk soalan ini.

Bagaimanakah ChatGPT berfungsi untuk orang Islam?

Pernah saya menggunakan bantuan enjin carian untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan. Saya pernah mencari dengan menaip kata kunci yang dikehendaki, kemudian enjin carian menyediakan maklumat dari laman web yang berbeza.

Tetapi chatbot adalah pengecualian lengkap. Ia membuat jawapan sendiri kepada mana-mana soalan Islam. Dia mengumpul maklumat dari pelbagai laman web dan menyimpannya dalam pengetahuannya.

Jadi kita dapat jawapan islamik dari chatbot tanpa masuk mana-mana laman web. Malah dia mampu membaca ayat al-Quran dan nombor hadis.

Adakah chatbot mampu memberikan jawapan Islamik yang tepat?

Penjelasan dan pandangan Islam adalah berdasarkan Al-Quran dan hadis. Dan chatbot hanyalah kecerdasan buatan.

Jadi harus diingat kecerdasan buatan tidak boleh melakukan kerja manusia. Manusia boleh menggunakan otak lanjutan mereka untuk menghasilkan tafsiran yang tepat.

Walaupun chatbot memberikan jawapan Islamik yang betul dalam kebanyakan kes ia memberikan jawapan Islam yang salah.

Oleh itu sebagai seorang Muslim jawapannya tidak boleh dipercayai secara membabi buta. Tetapi alasan ini sahaja tidak cukup untuk menjadikan chatbot haram.

Bukti jawapan yang salah kepada soalan Islam di chatbot, saya bertanya kepada ChatGPT tentang Abu Hurairah.

Saya benar-benar terkejut dengan jawapan yang dia berikan kepada saya. ChatGPT menjawab yang Abu Hurairah menerima Islam pada tahun 629 Masihi dan beliau meninggal dunia pada tahun 632 Masihi.

Ini adalah salah sama sekali. Sebenarnya Abu Hurairah meninggal dunia pada tahun 678.

Adakah chatbot haram untuk masyarakat Islam?

Jawapan kepada soalan ini adalah ya dan tidak. Ini bermakna chatbot adalah haram untuk digunakan oleh orang Islam dalam beberapa kes. Dalam sesetengah kes, adalah sah untuk menggunakannya.

Jika orang Islam menggunakan Chat GPT untuk tujuan yang baik seperti menambah ilmu, mencipta artikel untuk memajukan diri dan sebagainya maka ia adalah sah.

Dan jika dia ingin mencapai tujuan buruk seperti mencuri tulisan atau penyelidikan seseorang maka chatbot haram untuknya.

Dalam erti kata lain, seseorang yang mempunyai pengetahuan Islam yang kaya boleh menggunakannya. Sebab dia boleh buat artikel besar dalam masa yang singkat melalui chatbot.

Dan jika chatbot melakukan sesuatu, dia boleh membetulkan kesilapan itu tetapi orang yang tidak mengetahui ilmu Islam dengan betul tidak mempunyai keupayaan untuk membetulkan maklumat yang salah.

Jadi tidak wajar dia menggunakannya. Kerana dia akan menganggap yang salah sebagai betul dan akan menyuburkan idea dan pegangan yang salah tentang Islam. Jadi mereka akan menahan diri daripada menggunakannya.

Mengapa chatbot haram untuk orang Islam?

Bagi umat Islam, ilmu agama Islam diturunkan dari generasi ke generasi. Jika kita memberikan contoh kitab-kitab hadis kita akan melihat kitab-kitab hadis dipelihara melalui analisis yang sangat bijaksana.

Setiap aspek kehidupan mereka yang meriwayatkan hadis dianalisis. Kemudian hadis-hadis yang diriwayatkan oleh mereka diletakkan di dalam kitab hadis. Ini kerana kepada siapa ilmu Islam diterima, apa jenis orangnya dan apa ciri-cirinya, perkara-perkara itu penting dalam menerima Islam.

Sekarang jika datang kepada perkataan kecerdasan buatan maka siapakah itu? Apakah identitinya? Kami tidak tahu itu. Ilmu yang diberikannya tidak boleh dikatakan betul.

Jadi chatbot adalah haram kerana bercanggah dengan peraturan asas yang ditetapkan oleh Islam untuk menimba ilmu. Itulah sebabnya tiada seorang Muslim pun harus mengambil ilmu Islam daripadanya.

Setiap orang Islam hendaklah menimba ilmu Islam daripada ulama atau institusi Islam yang boleh dipercayai.

Jika itu tidak dapat dilakukan maka seseorang itu boleh menimba ilmu Islam dengan membaca kenyataan atau artikel ulama Islam yang boleh dipercayai secara online.

Tidak betul untuk menimba ilmu daripada kecerdasan buatan dan itu sebab chatbot haram dalam Islam.

Jika menyatakan kesimpulan ringkas tentang ChatGPT boleh dikatakan jika mereka yang kaya dengan ilmu Islam menggunakannya untuk cepat memanfaatkan masa mereka dalam pekerjaan yang bermanfaat maka ia boleh diterima.

Tetapi bagi mereka yang tidak mengetahui ilmu asas Islam, jika ingin menimba ilmu Islam melaluinya maka ada peluang besar untuk mereka terkeliru. Jadi chatbot itu haram.

Bagaimana umat Islam boleh mendapat manfaat daripada menggunakan ChatGPT?

Belajar tentang Islam: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana penjelasan dan ringkasan ajaran Islam yang boleh membantu umat Islam yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang iman mereka. Sebagai contoh, boleh menggunakan ChatGPT untuk menjana gambaran keseluruhan Lima Rukun Islam atau untuk menyediakan ringkasan makna dan kepentingan istilah dan konsep Islam yang berbeza.

Menyelidik topik Islam: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana senarai sumber dan rujukan mengenai topik Islam tertentu yang boleh membantu umat Islam yang ingin membuat penyelidikan lanjut mengenai subjek tertentu. Contohnya jika berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah Islam, boleh menggunakan ChatGPT untuk menjana senarai sumber dan rujukan mengenai topik tersebut.

Menjana kandungan Islamik: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana kandungan Islamik seperti artikel, puisi atau cerita. Ini boleh berguna untuk orang Islam yang ingin mencipta kandungan untuk laman web atau akaun media sosial mereka sendiri. Contohnya jika berminat untuk mencipta blog atau tapak web Islamik, boleh menggunakan ChatGPT untuk menjana idea kandungan atau untuk membantu menulis artikel mengenai topik Islam tertentu.

Mempraktikkan kemahiran bahasa: ChatGPT boleh digunakan untuk membantu umat Islam mempraktikkan kemahiran bahasa mereka dengan menjana respons dalam bahasa yang berbeza. Ini berguna untuk orang Islam yang belajar bahasa baharu atau yang ingin meningkatkan kemahiran bahasa mereka. Contohnya, jika anda belajar bahasa Arab, anda boleh menggunakan ChatGPT untuk mempraktikkan kemahiran membaca dan menulis dengan menjana respons dalam bahasa Arab.

Meningkatkan kemahiran menulis: ChatGPT boleh digunakan untuk membantu umat Islam meningkatkan kemahiran menulis mereka dengan menjana respons kepada gesaan yang boleh digunakan sebagai gesaan menulis atau sebagai inspirasi untuk latihan menulis. Sebagai contoh boleh menggunakan ChatGPT untuk menjana senarai gesaan menulis tentang tema Islam atau untuk membantu mempercadang idea untuk esei atau cerita Islamik.

Menterjemah teks Islam: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana terjemahan teks Islam dari satu bahasa ke bahasa lain. Ini boleh membantu orang Islam yang ingin mempelajari teks Islam dalam bahasa yang mereka tidak fasih. Contohnya, jika berminat untuk mempelajari Al-Quran tetapi tidak fasih berbahasa Arab boleh menggunakan ChatGPT untuk menjana terjemahan ayat atau petikan tertentu.

Menjana doa: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana doa dalam bahasa berbeza yang boleh membantu orang Islam yang ingin mempelajari doa baharu atau yang ingin mempraktikkan kemahiran bahasa mereka semasa membuat permohonan kepada Tuhan.

Menjana karya seni Islam: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana penerangan atau tajuk untuk karya seni Islam yang boleh membantu umat Islam yang mencipta karya seni Islam mereka sendiri atau yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang seni Islam.

Menjana kandungan bertemakan Islam untuk kanak-kanak: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana cerita, puisi atau kandungan lain untuk kanak-kanak yang berdasarkan tema Islam. Ini boleh membantu ibu bapa atau pendidik yang ingin menyediakan kandungan bertemakan Islam untuk kanak-kanak belajar tentang kepercayaan mereka.

Menjana peringatan dan inspirasi Islam: ChatGPT boleh digunakan untuk menjana peringatan dan inspirasi berdasarkan ajaran dan prinsip Islam yang boleh membantu umat Islam yang ingin kekal bermotivasi dan terinspirasi dalam iman mereka. Sebagai contoh boleh menggunakan ChatGPT untuk menjana peringatan harian tentang ajaran Islam yang penting atau untuk memberikan inspirasi untuk menjalani gaya hidup yang lebih Islamik.

Mungkin terdapat beberapa faedah lain yang tidak disenaraikan tetapi satu perkara yang jelas, ChatGPT tidak sempurna dengan apa cara sekalipun. Tetapi alat AI menawarkan banyak perkara yang tidak dapat dibayangkan hanya beberapa tahun yang lalu.

Secara keseluruhan, ChatGPT adalah alat yang berkuasa yang boleh digunakan oleh umat Islam dalam pelbagai cara. Sama ada ingin mengetahui lebih lanjut tentang kepercayaan, menyelidik topik Islam khusus atau menjana kandungan tentang tema Islam, ChatGPT boleh menjadi sumber yang berharga.

Jadi jika seorang Muslim yang ingin meningkatkan pengetahuan dan pemahaman tentang Islam atau ingin menggunakan teknologi untuk membantu pertumbuhan rohani dan profesional, pertimbangkan untuk mencuba ChatGPT.

Maka saya akan terus menggunakan ChatGPT untuk seharian dalam menimba ilmu pengetahuan Islam yang terlalu banyak. – 26 Mac, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen