Wacana buah dada: Antara dua pentaksub


Ruhan Shahrir

Treler filem Pulau yang memaparkan babak pelakon wanitanya berbikini mengundang perdebatan daripada pelbagai pihak khususnya di media sosial. – Gambar Facebook, 6 Februari 2023.

BERALIH daripada motif politik yang saya ajukan dalam rencana terdahulu berkaitan dengan kontroversi treler filem Pulau, perkara yang tidak kurang mustahaknya untuk diwacanakan adalah berhubung persoalan sejauh mana buah dada boleh dipamerkan kepada khalayak awam dalam sesebuah filem terbitan Malaysia?

Bagaimana ia perlu dibungkus atau disembunyikan daripada pandangan khalayak yang menonton sebuah filem?

Apa yang membezakan antara buah dada yang dibungkus bikini dengan yang dibungkus oleh kain kemban? Apakah penampilan buah dada dalam bentuk kemban dibolehkan, manakala di dalam bungkusan bikini tidak dibolehkan?

Atau kedua-duanya tidak boleh ditampilkan kerana ada sebahagian masyarakat yang tersinggung melihat buah dada dalam balutan sebegitu rupa?

Justeru, bagaimanakah seorang perempuan yang diberikan watak “wanita penggoda” perlu digambarkan dalam adegan mandi di laut atau kolam renang untuk sesebuah filem itu?

Bagaimana pula babak seorang gadis desa di kampung pedalaman yang mandi di bilik air atau di perigi atau di sungai perlu ditampilkan? Apakah munasabah untuk watak perempuan-perempuan tersebut mandi dengan kain tebal melitupi seluruh bahagian tubuh mereka?

Apakah kerana ada pihak-pihak yang tersinggung maka babak tersebut perlu dibuang dari skrip atau dihilangkan daripada plot sesebuah filem itu?

Bagaimana pula dengan dada pelakon lelaki? Apakah dada pelakon lelaki dikecualikan dari menerima penghakiman yang sama dari masyarakat?

Apakah pembezaan antara dada lelaki dan dada perempuan itu dibuat atas alasan dada perempuan boleh membangkitkan syahwat, manakala dada lelaki tidak membangkitkan syahwat?

Apakah dada telanjang Ikmal Amry atau Jazmy Juma atau Harris Annuar yang dipaparkan dalam treler filem Pulau itu tidak memberahikan syahwat?

Apakah lirikan mata lelaki sahaja yang menjadi asas kepada penilaian kita tapi tidak lirikan mata perempuan?

Apakah bias gender mempengaruhi penilaian kita itu?

Budaya siapa?

Tentu sekali pertimbangan “budaya dan norma tempatan” menjadi sebahagian daripada penilaian dalam menanggapi pertanyaan-pertanyaan tersebut. Namun persoalan selanjutnya ialah “budaya dan norma tempatan” siapa?

Memandangkan “tempatan” Malaysia adalah majmuk dan rencam dengan kepelbagaian etnik, agama, budaya, ideologi dan gaya hidup, maka munasabah sahaja untuk dipertanyakan – budaya dan norma komuniti mana?

Apakah semua anggota sesebuah komuniti itu sepakat dalam hal ini atau hanya sebahagian sahaja sepakat, manakala yang lainnya berbeza pendapat?

Apakah kepercayaan sebahagian daripada anggota komuniti boleh dipaksakan ke atas anggotanya yang lain atau ke atas komuniti lain yang berlainan kepercayaan?

Persoalan-persoalan ini rumit untuk dijawab khususnya dalam konteks masyarakat Malaysia yang semakin rencam, majmuk, berlapis dan kompleks. Apatah lagi apabila ada pihak-pihak yang taksub dengan pendirian masing-masing dan menolak untuk berkompromi.

Undang-undang

Apabila masyarakat terbelah dan berpecah dengan pelbagai pandangan yang tidak mungkin dapat dicari titik pertemuan, maka sebagai sebuah negara hukum, tugas menentukan sesuatu perkara yang menjadi subjek pertelingkahan, perlu dikembalikan kepada undang-undang yang sudah termaktub dan lembaga penguatkuasaan yang bertanggungjawab melaksanakannya.                       

Ada yang masih tidak berpuas hati meskipun undang-undang untuk menangani permasalahan ini sudah pun tersedia? Boleh sahaja dalam negara demokrasi liberal seperti Malaysia.

Berkempenlah di seribu satu macam platform atas talian atau di mana-mana platform luar talian dan apabila pilihan raya menjelang, menangkan calon atau parti yang membawa aspirasi anda itu ke Parlimen. Anda kemudiannya boleh mendesak supaya calon atau parti yang anda pilih itu menggubal undang-undang yang selari dengan kepercayaan serta keyakinan anda.

Ini caranya buat sebuah negara hukum seperti Malaysia yang menjunjung prinsip keluhuran undang-undang.

Namun, di sebalik penggunaan undang-undang ada sesuatu yang tidak beres dalam cara sebahagian daripada masyarakat kita menanggapi sesebuah karya seni itu. Kita terperangkap antara dua kutub. Kedua-duanya punya pentaksub masing-masing.

Antara kutub yang taksub kepada sekatan atas nama “budaya dan norma tempatan” di satu pihak, dengan kutub yang taksub kepada kebebasan atas nama hak individu dalam berkarya dan memilih karya yang ingin dikonsumsinya. Dalam konteks ini karya seni tersebut adalah dalam bentuk filem.

Sekatan dan kebebasan

Justeru, persoalannya adalah sejauh mana sekatan ke atas sebuah karya filem itu bermula dan sejauh mana pula kebebasan seorang pengkarya atau pengkonsumsi karya itu berakhir?

Tentunya dalam banyak hal, tidak ada kebebasan mutlak termasuklah dalam perkara konsumsi atau pengkaryaan sebuah filem. Kebebasan bukan sesuatu yang bersifat tak terpermanai (infiniti). Tapi batasnya dalam faham ideologi liberalisme, secara umum akan ditentukan oleh individu itu sendiri berdasarkan nilai-nilai hidup yang dipercayai atau diimaninya.

Justeru, dalam konteks dua kutub, antara sekatan dan kebebasan, mereka yang berpegang kepada faham liberalisme akan cenderung untuk memilih kebebasan individu dalam berkarya dan mengkonsumsi karya yang disuguhkan, dengan kawalan kendiri.

Namun ia tidak semudah itu. Ia bukan sesuatu yang boleh ditanggapi secara hitam-putih kerana individu tidak terpisah daripada masyarakat. Individu adalah unit terkecil yang menjadi sebahagian daripada anggota masyarakat, malahan kita juga harus memahami hakikat bahawasanya tidak semua individu itu sama.

Justeru, kita tidak boleh membuat generalisasi atau memukul rata bahawa semua anggota masyarakat mampu untuk melakukan kawalan kendiri.

Setiap individu itu berbeza berdasarkan latar belakangnya serta proses sosialisasi yang diterima dari persekitaran hidupnya. Tidak semua anggota masyarakat hidup dalam lingkungan persekitaran yang sama. Hakikat ini akan mempengaruhi bagaimana seseorang individu menanggapi sesebuah filem itu atau terkesan daripada filem yang ditontonnya.

Seorang individu berumur 18 tahun atau ke bawah yang mengkonsumsi filem Kids arahan Larry Clark dari skrip tulisan Harmony Korine misalnya mungkin tidak mempunyai keupayaan untuk melakukan kawalan kendiri apabila dihadapkan berulang kali dengan babak-babak penyalahgunaan dadah dan seks rambang yang ditampilkan sebagai “normal”, “kool” dan “menyeronokkan” yang dilakukan oleh watak-watak bawah umur dalam filem tersebut.

Tetapi buat individu lain dengan lingkungan persekitaran yang juga berlainan, mungkin apa yang disajikan oleh filem Kids tersebut tidak memberi sebarang kesan kepada dirinya.

Manakala bagi seorang lagi individu dari tempat berbeza yang hidup dengan sosialisasi persekitaran yang juga berbeza, kemungkinan untuk dirinya meniru atau mencuba atau bereksperimen dengan apa yang ditontonnya itu, tidak boleh kita ketepikan begitu sahaja.

Peniruan mungkin sahaja boleh terjadi. Jika itu yang berlaku ia akan turut memberi kesan bukan hanya pada dirinya seorang tetapi juga keluarga dan masyarakat.

Seimbang

Justeru, kebebasan individu pada hemat saya perlu diseimbangkan dengan keperluan kepada keteraturan sosial dalam kehidupan bermasyarakat. Jika sesuatu filem tersebut mengganggu-gugat keteraturan sosial yang berlangsung di dalam masyarakat, maka di ketika itulah kebebasan individu berakhir dan sekatan bermula. Selagi masih ada keteraturan sosial di dalam kehidupan bermasyarakat, maka selagi itulah sekatan tidak diperlukan.

Keteraturan sosial, bunyinya agak abstrak. Namun secara mudahnya, keteraturan sosial dicirikan oleh keadaan hubungan yang umumnya aman antara anggota-anggota yang membentuk masyarakat tanpa adanya huru-hara atau porak-peranda, dengan lembaga-lembaga negara dan institusi sosial masih berfungsi secara relatifnya baik dan berkesan untuk memastikan wujudnya ketertiban di dalam masyarakat.

Justeru, dalam konteks treler filem Pulau, bahkan filem Pulau itu sendiri yang bakal ditayangkan nanti, pertanyaannya ialah: apakah sebuah kisah bergenre seram mengenai sekumpulan anak muda di sebuah pulau berhantu yang beberapa orang pelakon wanitanya berbikini dalam dua atau tiga babak, boleh menghuru-hara dan memporak-perandakan keteraturan sosial dalam kehidupan bermasyarakat di Malaysia? Saya musykil.

Riuh-rendah di media sosial, itu biasa pada zaman sekarang. Riuh-rendah yang sementara sebelum beralih ke isu viral lain pula. Tetapi apakah keteraturan sosial dalam kehidupan bermasyarakat telah menjadi runtuh dan porak-peranda akibat daripada babak pemakaian bikini dalam treler filem tersebut? Kenyataannya tidak!

Kehidupan bermasyarakat masih berlangsung dengan tertib dan teratur tanpa sebarang huru-hara dan porak-peranda kecuali bising-bising di media sosial, malahan yang lebih dibisingkan oleh masyarakat terbanyak adalah mengenai masalah telur ayam yang belum dapat diselesaikan sepenuhnya lagi oleh “kerajaan perpaduan”!

Justeru, kembali kepada persoalan awal saya iaitu sejauh mana buah dada boleh dipamerkan kepada khalayak awam dalam sebuah filem terbitan Malaysia?

Pada hemat saya, ia perlu dinilai berdasarkan kekhususan kes atau babak yang menjadi pertikaian dengan melihat keseluruhan aspek filem tersebut dan mempertimbangkan secara adil, saksama dan munasabah sejauh mana ia benar-benar menggugat keteraturan dalam kehidupan bermasyarakat.

Namun, yang pasti buat masa ini, buah dada dalam filem terbitan Malaysia untuk tontonan khalayak awam perlu ditutupi kain tentunya. Sama ada ditutupi dengan bikini atau kain kemban atau selimut tebal hatta ketika mandi sekali pun, biarlah sang pengkarya menentukannya.

Sebagai sebuah negara hukum, Lembaga Penapisan Filem (LPF) Malaysia masih lagi wujud untuk memberikan klasifikasi kategori filem dan juga kata putus sama ada bikini atau kain kemban atau selimut tebal yang dipakai oleh pelakon wanita ketika babak mandi di laut atau di kolam renang, sesuai atau tidak untuk dipertontonkan kepada khalayak awam di pawagam.

Masyarakat sendiri pada hemat saya perlu keluar dari perangkap dua kutub, hitam atau putih dalam menanggapi persoalan ini. Baik pentaksub sekatan mahu pun pentaksub kebebasan, sebaiknya mereka mencari keseimbangan antara kebebasan individu dan keteraturan sosial dalam kehidupan bermasyarakat di negara kita dengan mengambil kira kekhususan setiap kes dan juga sisi kemajmukan masyarakat yang menjadi kekuatan dan keistimewaan Malaysia selama ini. – 6 Februari 2023. 

* Ruhan adalah seorang hippie yang berjiwa bebas, menggemari filem-filem berat Eropah dan menyukai ikan pekasam goreng garing.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen