Tingkat kempen keselamatan jalan raya pada musim puncak, kata persatuan 


Ravin Palanisamy

Masih ramai pengguna jalan raya yang cuai dan leka serta mengabaikan aspek keselamatan jalan raya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Januari, 2023.

PUTRAJAYA mesti meningkatkan kempen kesedaran keselamatan jalan raya menggunakan medium komunikasi berbeza untuk mendidik dan menangani kemalangan dan kematian semasa musim perayaan, kata Persatuan Keselamatan Jalan Raya dan Pengangkutan Malaysia (MRTSA).

Presidennya Nik Mohd Salim Nik Mohd Salleh berkata pendidikan dan penguatkuasaan berkesan adalah kunci dalam membetulkan tabiat ini.

Beliau menyarankan agar kerajaan menggunakan masa utama televisyen untuk menyiarkan kempen mengenai kepentingan keselamatan jalan raya.

“Sepatutnya lebih banyak peringatan dan kesedaran melalui saluran media arus perdana atau media sosial berhubung kepentingan keselamatan jalan raya serta akibat jika tidak mengamalkannya.

“Sebagai contoh, menyiarkan kempen keselamatan jalan raya di televisyen semasa slot waktu perdana,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Beliau juga berkata perancangan trafik yang betul dan penggunaan laluan alternatif boleh membendung isu itu, yang menjadi masalah besar semasa musim cuti atau waktu puncak.

Sebagai langkah pencegahan menjelang musim puncak Tahun Baharu Cina, Menteri Kerja Raya Alexander Nanta Linggi berkata had laju di jalan persekutuan di seluruh negara dikurangkan sebanyak 10km sejam (km/j) dari 18 hingga 27 Januari.

Beliau berkata dalam tempoh ini, had laju di jalan persekutuan akan diturunkan kepada 80km/j daripada 90km/j.

Sementara itu pada Selasa, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata beliau terkejut dengan sikap rakyat terhadap keselamatan jalan raya.

Pada pelancaran kempen keselamatan jalan raya menjelang hujung minggu Tahun Baharu Cina, Loke berkata walaupun lebih ramai orang mati di jalan raya berbanding jangkitan Covid-19 di Malaysia, pengguna jalan raya terus leka.

Beliau berkata walaupun kempen kesedaran Covid-19 berjaya, selepas orang ramai dihujani dengan jumlah harian jangkitan dan kematian sejak tiga tahun lalu, kematian di jalan raya terus tinggi.

Nik Mohd Salim berkata, perkara itu tidak dapat diselesaikan dalam sekelip mata dan meminta kerajaan melihat semula sukatan pelajaran sekolah memandu.

“Salah satu perkara utama yang perlu diteliti oleh kerajaan ialah menambah elemen keselamatan dalam sukatan pelajaran sekolah memandu.

“Kecekapan tenaga pengajar menyampaikan aspek keselamatan juga perlu diambil kira,” katanya.

Antara tabiat paling buruk pemandu yang diketengahkan oleh presiden MRTSA termasuk menghantar mesej, memandu laju, mengabaikan titik buta, memotong barisan dan tidak menggunakan lampu signal.

Bagi penunggang motosikal, katanya, tabiat buruk itu termasuk menunggang laju, menunggang secara zig zag, melanggar lampu isyarat, memakai pakaian gelap pada motosikal berwarna hitam dan mengabaikan titik buta.

Data sehingga Ogos 2021 menunjukkan 70 daripada 100 kematian di jalan raya melibatkan penunggang motosikal. – 21 Januari, 2023.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen