Nama besar yang tewas dalam PRU15


Ravin Palanisamy

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, yang bertanding di Langkawi di bawah parti baharu, gagal mempertahankan kerusinya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 November, 2022.

PILIHAN Raya Umum Ke-15 (PRU15) gagal memberikan pemenang yang mutlak, dengan gabungan politik perlu merangka pakatan untuk membentuk kerajaan persekutuan.

Pilihan raya ini menyaksikan beberapa pertempuran penting, dengan tokoh terkenal dan nama besar ditewaskan.

Beberapa penyandang disingkirkan daripada kubu tradisi mereka, manakala yang lain hanya berjaya memperoleh majoriti tipis untuk mengekalkan kerusi mereka.

Seramai 945 calon daripada pelbagai parti bertanding pada PRU15, paling ramai dalam sejarah Malaysia.

Terdapat 54 pertarungan tiga penjuru, 82 pertarungan empat penjuru, 43 pertarungan 5 penjuru, 24 pertarungan enam penjuru dan 5 pertarungan lapan penjuru serta satu pertarungan 9 dan 10 penjuru.

Pilihan raya Parlimen Padang Serai ditangguhkan kepada 7 Disember, berikutan kematian calon Pakatan Harapan (PH) dan penyandangnya M Karupaiya.

Pengundian bagi kerusi Parlimen Baram di Sarawak juga digantung kerana cuaca buruk.

The Malaysian Insight bercakap dengan Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia untuk mendapatkan pandangannya mengenai beberapa kerusi yang dipertandingkan.

Berikut adalah senarai yang dipantau rapi antara 222 kerusia Parlimen yang dipertandingkan:

* TAMBUN

Pengerusi PH Anwar Ibrahim menang dalam perebutan kerusi Parlimen Tambun, Perak, menewaskan penyandangnya Ahmad Faizal Azumu daripada Perikatan Nasional (PN) dengan majoriti undi 3,736.

Tunku Mohar: Karisma dan tarikan Anwar sebagai calon perdana menteri menarik imaginasi pengundi di kawasan ini. Kempen main-main Ahmad Faizal tidak berjaya.

Pengerusi PH Anwar Ibrahim menang dalam perebutan kerusi Parlimen Tambun, Perak, menewaskan penyandangnya Ahmad Faizal Azumu daripada PN. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 November, 2022.

* BAGAN DATUK

Pengerusi Barisan Nasional (BN), Ahmad Zahid Hamidi mengekalkan kerusi Parlimen Bagan Datuk untuk penggal ketujuh, menang dengan kelebihan tipis 348 undi, mengatasi Shamsul Iskandar Mohd Akin daripada PH.

Tunku Mohar: Walaupun Zahid menghabiskan sebahagian besar masanya berkempen di kawasan ini, margin kecil itu mengejutkan. Shamsul Iskandar kalah tipis, tetapi reputasinya sebagai pembunuh gergasi hampir pasti.

* GOMBAK

Di kerusi yang dipantau rapat ini, Amirudin Shari daripada PH menewaskan penyandang Gombak Mohamed Azmin Ali dengan margin 12,729 undi.

Menteri besar Selangor itu memperoleh 72,267 undi, manakala penyandang tiga penggal kerusi Gombak  mendapat 59,538 undi.

Azmin, yang merupakan pengarah pilihan raya PN memenangi tiga pilihan raya lalu di Gombak di bawah tiket PKR.

Tunku Mohar: Gombak menunjukkan pengundi tidak menerima pengkhianat. Strategi PKR dalam mencalonkan Menteri Besar Amiruddin berhasil.

Mohamed Azmin Ali gagal pertahan kerusi Parlimen Gombak dengan margin 12,729 undi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 November, 2022.

* AMPANG

Satu lagi kerusi “pengkhianat” yang dipantau.

Rodziah Ismail daripada PH memenangi kerusi Parlimen itu, menyebabkan penyandangnya Zuraida Kamaruddin kehilangan wang depositnya.

Kemenangan itu membuktikan kerusi Parlimen Ampang adalah kerusi PKR, dengan Rodziah menang 29,681 undi.

Tunku Mohar: Walaupun Zuraida dijangka kalah, kehilangan depositnya agak mengejutkan. Ini satu lagi kes pengundi menghukum pengkhianat.

* LANGKAWI

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, yang bertanding di Langkawi di bawah parti baharu, gagal mempertahankan kerusinya.

Ahli politik berusia 97 tahun itu dikalahkan oleh Mohd Suhaimi Abdullah daripada PN, yang meraih 13,518 daripada 25,463 undi.

Ini adalah kekalahan pilihan raya pertama beliau dalam tempoh 53 tahun. Dr Mahathir memegang rekod dunia sebagai perdana menteri tertua.

Tunku Mohar: Saya rasa Dr Mahathir kalah kerana gelombang PAS di Kedah. Tambahan pula, tidak seperti pada pilihan raya umum 2018, Dr Mahathir tidak mengetuai gabungan yang kuat. Partinya terlalu baharu untuk pengundi.

* GUA MUSANG

Satu lagi nama besar yang menerima kekalahan ialah veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah.

Beliau kehilangan kerusi Gua Musang, kawasan yang dipeganganya selama hampir 50 tahun.

Ahli Parlimen yang paling lama berkhidmat di Gua Musang selama 12 penggal itu tewas dengan majoriti tipis 163 undi kepada Azizi Abu Naim daripada PAS.

Tengku Razaleigh memperoleh 21,663 undi manakala Azizi memperoleh 21,826 undi.

Tunku Mohar: Nampaknya orang Kelantan memutuskan untuk memberikan undi mereka kepada PAS, tidak kira siapa calonnya.

* KUALA SELANGOR

Bekas menteri kesihatan PH, Dr Dzulkefly Ahmad menang kerusi Parlimen Kuala Selangor dengan mengalahkan calon BN dan menteri kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz dengan majoriti 1,002 undi.

Tunku Mohar: Dzulkefly berjaya mempertahankan kerusi itu, sebahagiannya kerana kekuatan PH di Selangor dan rekod prestasinya sebagai menteri kesihatan di bawah kerajaan PH selama 22 bulan. Kekurangan pengalaman Tengku Zafrul sebagai ahli politik turut menyumbang kepada kekalahannya.

* TITIWANGSA

Johari Abdul Ghani daripada BN memenangi kerusi Parlimen Titiwangsa, menewaskan lawan terdekatnya, Khalid Abdul Samad daripada PH dengan majoriti 4,632 undi.

Kemenangan bekas menteri kewangan kedua itu bermakna beliau merampas semula kerusi yang beliau pernah kalah pada PRU14, kemudian dimenangi oleh calon PH Rina Mohd Harun dalam pertarungan tiga penjuru dengan majoriti lebih 4,000 undi.

Tunku Mohar: Kawasan itu menunjukkan ia boleh menukar kesetiaannya. Johari menggunakan Media Prima untuk mempromosikan dirinya dan berjaya.

PRU15 menyaksikan beberapa penyandang disingkirkan daripada kubu tradisi, manakala yang lain hanya berjaya memperoleh majoriti tipis untuk mengekalkan kerusi mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 November, 2022.

* PUTRAJAYA

Naib Presiden Bersatu Radzi Jidin menewaskan penyandang Tengku Adnan Tengku Mansor untuk memenangi kerusi Putrajaya dengan majoriti 2,310.

Tengku Adnan yang memegang kerusi Putrajaya sejak pertama kali diwujudkan pada 2004 mendapat 13,692 undi, manakala Radzi menang dengan 16,002 undi.

Tunku Mohar: Ini tsunami Melayu, dan Tengku Adnan terjejas.

* KUALA NERUS

Bekas ahli Parlimen PAS Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, yang bertanding di bawah tiket BN, tewas kepada Dr Alias ​​Razak daripada PN.

Alias mengumpul 56,697 undi memenangi kerusi Parlimen itu dengan majoriti meyakinkan 29,765.

Tunku Mohar: Pencapaian luar biasa PAS di Pantai Timur menunjukkan sesiapa yang tidak bertanding di bawha logonya akan kalah.

* ARAU

Sementara itu di Perlis, keadaan sebaliknya berlaku di Kuala Nerus, dengan bekas ahli Parlimen BN Shahidan Kasim memenangi kerusi Arau di bawah bendera PN.

Shahidan, bekas menteri Wilayah Persekutuan, berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Arau dengan majoriti 23,216 undi, menewaskan seteru Rozabil Abd Rahman daripada BN dan Fathin Amelina Fazlie daripada PH.

Shahidan pertama kali menjadi ahli Parlimen di sini dari 1986 hingga 1995.

Beliau kemudian berkhidmat dengan Umno dalam portfolio lain dan kembali pada 2013 untuk menjadi ahli Parlimen kawasan itu semula dari 2013 sehingga Parlimen dibubarkan baru-baru ini.

Tunku Mohar: Shahidan bukan sahaja seorang tokoh politik, beliau adalah sebuah institusi. Kesilapan terbesar Umno ialah menyingkirkannya daripada pencalonan.

* BENTONG

Di sini, Young Syefura Othman daripada PH memenangi pertembungan menentang bekas presiden MCA Liow Tiong Lai dengan majoriti 692 undi.

Liow, bekas ahli Parlimen Bentong, yang berkhidmat di kawasan itu antara 1999 hingga 2018, berjaya memperoleh 24,383 undi manakala Young Syefura memperoleh 25,075 undi untuk memenangi kerusi dalam pertandingan sengit.

Tunku Mohar: Ini hanyalah satu lagi kes ketidakpercayaan pengundi Cina terhadap MCA, parti komponen etnik Cina BN.

Pertembungan 10 penjuru bagi kerusi Parlimen Batu menyaksikan jumlah calon tertinggi bagi satu kerusi pada PRU15. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 November, 2022.

* BATU

Perebutan 10 penjuru bagi kerusi Parlimen Batu menyaksikan jumlah calon tertinggi bagi satu kerusi pada PRU15.

P Prabakaran daripada PH, yang bertanding sebagai calon bebas pada pilihan raya umum 2018, berjaya mempertahankan kerusinya dengan mengumpul 45,716 undi.

Beliau memenangi kerusi itu dengan majoriti 22,241 undi, mengatasi Azhar Yahya daripada PN.

Pendahulu Prabakaran di Batu, bekas naib presiden PKR Tian Chua, yang bertanding sebagai calon Bebas, hanya memperoleh 4,603 undi.

Tunku Mohar: Ini hanyalah satu lagi contoh kekuatan PH di kawasan bandar dan campuran.

Pada pilihan raya umum pada Sabtu lalu, menyaksikan PN dan PAS masing-masing memenangi 51 dan 22 kerusi, dengan jumlah gabungan 73 kerusi.

BN memperoleh 30 kerusi, manakala GPS berjaya menawan 22 kerusi dan GRS (6).

PH memenangi 82 kerusi manakala Warisan (3), Parti Bangsa Malaysia (1) dan Bebas (2) memperoleh kerusi selebihnya. – 22 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen