Menuju perang dunia ketiga


Hishamuddin Rais

RAMAI lupa apa yang berlaku pada 17 Julai, 2014. Biar saya ingatkan kembali. Pada hari Khamis itu dunia terperanjat. Kapal terbang MAS – Malaysian Airline System  ditembak  jatuh di ruang udara wilayah Donetsk timur Ukraine.

Pesawat MH17 ini ditembak peluru berpandu dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur. Seramai 15 anak kapal dan 283 penumpang gugur. Ertinya 298 nyawa terkorban meledak di bumi Ukraine.

Hari ini berita MH17 ini tidak lagi dijadikan rujukan bila membuat laporan perang Ukraine. MH17 dilupakan seolah tragedi ini macam tidak pernah berlaku di Ukraine.

Kenapa?

Jawabnya: Kes MH17 ini akan mengingatkan dunia perang Ukraine bukan bermula pada 24 Februari, 2022.

Perang Ukraine bermula pada 2014. Perang Ukraine yang berlaku sekarang bukan tanpa sebab seperti yang didendangkan media Barat.

Perang Ukraine bermula pada 8 Februari, 2014. Ketika MH17 ditembak jatuh, perang berjalan selama lima bulan. Amin.

Puncanya: Amerika Syarikat (AS) menaja rampasan kuasa di Kyiv. Pentadbiran kerajaan yang ada hubungan baik dengan Russia dijatuhkan. Gantinya: Kerajaan anti Russia yang bekerjasama dengan kumpulan politik bergaris ekstrem kanan dan penganut fahaman Hitler.

Sebagai tindak balas Russia mengadakan pemungutan suara di Crimea. Majoriti warga Crimea etnik Russia. Warga Crimea mahu kembali menjadi wilayah dalam Persekutuan Russia.

Crimea ini asal usulnya bumi Russia, hanya menjadi wilayah Ukraine pada 1954. Ini berlaku pada zaman USSR – zaman Republik Soviet Union ketika Ukraine juga adalah wilayah USSR.

Pada 18 Mac, 2014 Crimea masuk kembali menjadi wilayah Russia.

Saya mengulangi tarikh dan babak sejarah ini kerana saya ingin menangkis propaganda media Barat yang mengatakan Ukraine diserang oleh Russia tanpa provokasi.

Bukti menunjukkan sejak 2014 Kyiv melakukan pelbagai bentuk provokasi.

Kerajaan baru di Kyiv mengharamkan penggunaan bahasa Russia di Ukraine. Ini bahasa kedua untuk warga Ukraine.

Etnik Russia di empat wilayah Luhansk, Donetsk, Zaporizhzhia dan Kherson diperangi kerana mereka enggan menerima kerajaan baru di Kyiv. Warga etnik Russia di empat wilayah mengangkat senjata melawan diskriminasi Kyiv.

Ini samalah seperti empat wilayah Melayu Patani di selatan Siam dibedil dan diganyang oleh Siam. Mereka lari ke Kelantan dan meminta pertolongan kerajaan Melayu di Kuala Lumpur. 

Empat wilayah di timur Ukraine ini juga sama. Mereka lari ke Russia dan meminta pertolongan Putin di Moscow.

Setelah beberapa bulan etnik Russia di empat wilayah ini diperangi dan diserang, jalan damai dicari. Kerajaan Jerman menjadi orang tengah membawa Kyiv dan Moscow ke meja damai.

Perjanjian damai Minsk ditandatangani pada 5 September, 2014. Sayangnya, perjanjian dikoyakrabakkan oleh Kyiv dan gagal menghalang bentrokan.

Apabila Perjanjian Minsk gagal maka Putin membuat keputusan untuk datang membantu etnik Russia di empat wilayah.

Justeru pada 24 Februari, 2022 Putin melancarkan apa yang dipanggil  “Special Operation” – Operasi Khas – untuk membantu etnik Rusia di empat wilayah yang menjadi mangsa Kyiv.

Kemasukan askar Russia ke bumi Ukraine ini ditentang AS dan sekutunya dalam Nato.

Seyogia diberi ingatan, Nato ini adalah punca Perang Ukraine. Nato adalah lembaga perjanjian persenjataan 30 negara yang dikepalai AS. Setelah tamat Perang Dingin, Nato terus mengambil anggota baru bekas negara Republik Soviet Russia.

Russia tidak bersetuju dengan langkah perluasan Nato tapi tidak dapat menghalang.

Keadaan berubah apabila Ukraine melamar untuk menjadi anggota Nato. Ini bererti segala bala tentera AS berada di hadapan pintu masuk ke Russia. Ukraine dan Russia sebelah menyebelah, seperti Malaysia dengan Siam.

Ukraine bakal menjadi anggota Nato ini adalah provokasi utama yang memangkin Putin melancarkan operasi khas terhadap Ukraine.

Operasi Khas Putin berjalan lebih tujuh bulan. Warga pelarian perang melintasi jutaan orang. Kesan perang ini bukan hanya dirasakan oleh warga Ukraine – seluruh dunia juga terkesan.

Ukraine, jelapang gandum dunia, kini hangus terbakar. Harga tepung gandum meledak naik. Pakistan, Mesir, Lebanon, Turki – pengimport gandum – kini menghadapi masalah ekonomi.

Warga di negara ini terancam. Kerajaan juga terancam dan goyang. Apabila rakyat tak makan kerana harga gandum mahal, mereka akan turun ke jalan raya.

Apakah jalan damai tidak dicari?

Jalan damai diteroka. Turki memainkan peranan yang baik. Perbincangan mencari jalan damai antara Moscow dengan Kyiv berjalan di Istanbul. Awalnya agak positif.

Setiap kali ada kemungkinan damai maka AS akan datang memberi nasihat kepada Presiden Zalensky agar jangan berdamai. Ini berlaku beberapa kali.

AS dan NATO tidak mahu perdamaian berlaku. AS mahu perang berterusan. Agenda induk AS ialah meruntuhkan Russia.

Untuk AS, selagi perang Ukraine berterusan maka industri senjata di AS akan terus berfungsi. Pelobi senjata di AS terus melobi presiden dan ahli Kongres untuk meneruskan perang.

AS dan sekutu Nato menghantar senjata bernilai berbilion dolar.

Justeru ada yang mentakrifkan perang Ukraine sebagai Proxy War – Perang Proksi. Senjata dari AS, Britain, Jerman, Perancis; yang mati berperang warga Ukraine.

Tanpa senjata, tanpa nasihat, tanpa risikan dari AS kerajaan Ukraine lama bungkus.

Walaupun dengan senjata dan peralatan canggih dari AS, soldadu Ukraine tewas macam lalat.

Pernah ada berita melaporkan kadangkala 100 hingga ke 500 soldadu Ukraine tewas dalam sehari. Hakikatnya Ukraine dan juga Russia sama-sama menanggung kematian soldadu.

Kendati pun dengan senjata canggih dari AS bala tentera Russia terus mara. Kampung, pekan dan kota, satu demi satu jatuh ke tangan Russia.

Di empat wilayah  timur Ukraine diwujudkan gerila dan askar wataniah yang bekerjasama dengan tentera Russia. Orang kampung dan anak muda di empat wilayah mengambil alih pentadbiran dari kaki tangan jentera Kyiv.

Hakikatnya, empat wilayah sedang menuju merdeka.

Minggu akhir September 2022 – empat wilayah ini – Luhansk, Donetsk, Zaporizhzhia dan Kherson – telah mengadakan pungutan suara. Majoriti lebih 90% warga empat wilayah ini mahu merdeka dan mahu menjadi  sebahagian dari Persekutuan Russia – Russian Federation.

AS dan sekutunya memperlekehkan pungutan suara ini. Media barat memanggil ini “sham” – tipu. Tipu pungutan suara.

Pada 30 September di Moscow, Putin mengumumkan penerimaan empat wilayah ini: Pulang Ke Pangkuan Ibunda. Dalam masa terdekat, Duma – Parlimen Russia – akan menerima empat wilayah ini sebagai muktamad.

Hakikatnya empat wilayah ini – 15 % daripada bumi Ukraine – kini masuk menjadi wilayah Russia.

AS, Nato, Kesatuan Eropah – meloncat mengambur  menuduh semua ini tipu – “sham referendum” memperlekeh pungutan suara ini.

Putin tidak ambil pot. Mata Putin pun tidak berkelip, jauh sekali hatinya berdebar merasa cuak.

Malah Putin dalam ucapan aluan ketika menerima kemasukan empat wilayah membuka sejarah tentang kuasa imperialis Anglo-Amerika. Putin menunjukkan imperialisme Amerika mengganasi dunia dari zaman berzaman.

Kuasa imperialis menjajah dunia dan kini masih lagi memasang bala tentera di pelbagai pelusuk dunia.

Awas – sebenar tidak perlu laporan CIA – satu dunia tahu projek Putin ini. Secara terbuka pungutan suara dijalankan. Tidak ada apa rahsia. Tidak ada paksaan.

Ini seperti empat wilayah Melayu Patani kembali bersatu dengan Tanah Melayu. Bayangkan sambutan di Kota Bharu.

Begitu juga sambutan warga Russia di Moscow. Satu rapat umum mengalu-alukan kembalinya empat wilayah ke Pelukan Ibunda diadakan di Moscow. Puluhan ribu warga Russia datang menyambut kedatangan empat wilayah. Amin.

Kejutan

Tiba-tiba dunia terperanjat dengan berita meledaknya paip laluan gas Nord Stream 1 dan Nord Stream 2.

Nord Stream 1 beroperasi membawa gas dari Russia ke Jerman. Hampir 40% gas Jerman datang dari Russia. Nord Strem 2 belum beroperasi. Semua paip gas ini terhenti apabila sekatan ekonomi ke atas Russia dijalankan.

Dengan pantas, sabotaj dikatakan menyebabkan ledakan ini berlaku.

Tanpa bukti media Barat menuduh Russia meledakkan paip laluan gas ini. Kerja jahat ini bertujuan untuk memberi tekanan kepada Eropah.

Jerman dan Eropah kini dalam musim sejuk sedang menghadapi kekurangan gas dan bahan bakar minyak. Harga melambung tinggi. Ada duit pun gas susah hendak didapati.

Warga Eropah makin gelisah. Kilang banyak ditutup. Buruh hilang kerja. Inflasi meledak. Zaman meleset makin hampir.

Rakyat merasa dasar sekatan ke atas Russia salah dan tidak membawa faedah. Rakyat di Jerman dan di Republik Czech mula turun ke jalan raya.

Siasatan sedang berjalan. Tuduh menuduh masih berterusan. Tapi makin ramai warga Eropah berpendapat tidak masuk akal kalau Russia yang meledakkan paip gas milik Russia sendiri. Ini pelaburan berbilion dolar.

Selidik punya selidik maka didapati dua minggu sebelum ledakan berlaku AS dan Nato ada mengadakan latihan tentera laut tidak jauh dari laluan paip ini.

Siasat punya siasat diberitakan Baltic Pipe – laluan gas dari Norway ke Poland mula beroperasi pada 27 September, 2022. Paip Nord Strem 1 dan Nord Stem 2 meledak beberapa hari sebelum Baltic Pipe beroperasi.

Apakah ini satu perancangan?

Jari menuding ke arah Poland. Tetapi Poland tidak memiliki kecanggihan untuk melakukan operasi yang agak sulit di dasar laut.

Maka jari terus menuding ke arah AS.

Selidik punya selidik – berita tersebar wujud “rundingan gelap” antara Jerman dengan Russia. Dilaporkan Jerman bersedia mengurangkan sekatan ekonomi ke atas Russia. Untuk balasan Russia akan menghantar gas ke Jerman.

Cui bono – siapa untung?

Maka paip gas ini disabotaj untuk menggagalkan perundingan Jerman dengan Russia. Amin.

Selidik punya selidik, diberitakan di Istanbul perundingan sedang berjalan antara Kyiv dengan Moscow.

Secepat kilat Presiden Zalensky mengambil langkah. Di hadapan tangga pejabatnya Zalensky menandatangani surat permintaan untuk mempercepat Ukraine menjadi anggota Nato.

Zalensky mahu dunia melihat jawapan Ukraine terhadap empat wilayah.

Russia tidak mahu Ukraine jadi anggota Nato. Ini punca perang. Zalensky sengaja mahu mempercepatkan Ukraine jadi anggota Nato. Ini bukan menganjing. Ini untuk meneruskan perang.

Kenapa?

Pasal 5 dalam Perjanjian Nato: Collective defence means that an attack against one ally is considered as an attack against all allies.

Satu negara anggota diserang ini bermakna semua anggota sama diserang.

Inilah yang diminta Zalensky. Ukraine mahu jadi anggota Nato. Apabila Ukraine menjadi anggota Nato maka soldadu Nato akan masuk ke dalam kancah perang.

Zalensky mahu soldadu AS, Jerman, British, Perancis, Itali, Turki – semua 30 anggota Nato – turut sama angkat senjata melawan Russia.

Untuk Zalensky – untuk Ukraine – bekalan senjata saja tidak mencukupi. Soldadu Nato wajib berperang sama.

Pasal 5 Perjanjian membolehkan soldadu dari 30 anggota Nato turun ke Ukraine untuk bersama menyerang Russia.

Kita tunggu apa jawapan Nato atas permintaan Zalensky.

Apa yang terjawab pada saat ini ialah tidak ada rancangan damai. Jika ada ia disabotaj. Ini bererti Perang Dunia Ketiga bermula. Amin. – 3 Oktober, 2022.

* Hishamuddin Rais ialah aktivis politik, penulis dan pengarah filem.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen